EBC-utregning

Clarity Ferm fra White Labs brukes bla av Stone til å gjøre de aller fleste ølene deres glutenfrie, mens Brewers Clarex' datablad sier opp til 11-12 plato.

Tror dette blir litt som Pepsi cola og Coca Cola. Same same but different.
 
Clarity Ferm fra White Labs brukes bla av Stone til å gjøre de aller fleste ølene deres glutenfrie, mens Brewers Clarex' datablad sier opp til 11-12 plato.

Tror dette blir litt som Pepsi cola og Coca Cola. Same same but different.

Det er eksakt samme enzym: http://www.whitelabs.com/other-products/wln4000-clarity-ferm-brewers-clarex "Made with Brewer's Clarex by DSM"

Det er vel tynnet ut for å kunne brukes i hjemmebryggersammenheng, for doseringa av Brewer's Clarex er ikke egnet for småbatcher.
 
Ser her ja. Men da må det være noe med fortynningen. For jeg mener at databladet fra DSM sier max 11-12 plato, og dette er tall Clariferm ikke opererer med. Må finne igjen dette.

Med Clariferm, mener du Clarity Ferm eller er det et produkt til som ligner?

Når et produkt selges under flere merkenavn, er det helt vanlig å så forskjellige dataark. Ulike leverandører ønsker å gi ulike garantier, operere mot ulike markeder, selge til ulik pris og ellers posisjonere det samme produktet forskjellig. I denne sammenhengen kan det, for eksempel, være verdt å merke seg at europeiske og amerikanske regler for merking av gluteninnhold er veldig forskjellig og amerikanske regler tillater ikke at øl brygget med Brewer's Clarex merkes som glutenfritt under noen omstendighet, mens det er lov etter europeiske regler.
 
Men det vi egentlig skulle diskutere i dag var jo EBC formler for metriske verdier, ikke klaringsmidler...
eller det var det jeg ville ha svar på ;)
 
De formelgreiene har jeg null peiling på men så også raskt at gahr antok at L = 1.97 x EBC. Men denne skalaen er vel ikke linjær, så der kan det vel bli noe krøll.
 
De formelgreiene har jeg null peiling på men så også raskt at gahr antok at L = 1.97 x EBC. Men denne skalaen er vel ikke linjær, så der kan det vel bli noe krøll.
Gahr var jo ute etter en formel som bruker metriske måleenheter slik at han ikke trenger å regne om til gallons osv.
Men han bruker (brukte?) jo papir, jeg bruker excel så jeg kan jo regne via imperial/US.
 
Tilbake
Topp