protto skrev:
TorsteinO skrev:
For å ta det helt ekstremt - tror dere et varmeelement på størrelse med en fyrstikk ville være veldig effektivt, selv om det hadde høy effekt?
Ja. Sjølvsagt. Er det noko i fysikken som skulle tilsei noko anna?
Først og fremst må jeg visst spesifisere veldig her, så la meg omformulere litt:
"tror du et varmeelement på størrelse med en fyrstikk ville være veldig effektivt TIL Å VARME OPP VØRTEREN, selv om det hadde høy effekt?"
Om det er noe i fysikken som skulle tilsi noe annet? Ja, det er jo det jeg har prøvd å si nå ganske lenge her... Dette er første treff på google på "heat transfer rate":
http://www.physicsclassroom.com/class/thermalP/Lesson-1/Rates-of-Heat-Transfer - og litt nedi der finner du punktet "Area". Se også formelen litt lenger ned, du kan stryke k og d i vårt tilfelle, men den A'en der er altså areal: Kontaktflaten mellom det som avgir varme, og det som blir varmet opp.
protto skrev:
Om du sveisar under vatn for eksempel, er det nærliggande å tru at all effekt tilført i sveisepunktet ditt vil bli omsatt som varme i vatnet rundt. Noko vil sjølvsagt varme sveisepinnen og stålet du sveisar på ei lita stund, men vatnet vil ta opp denne energien rimeleg raskt. Er du med?
Om noko av varmen fra det bittelille elementet ditt skunne unsleppe i gassboblane som stig opp, så snakkar vi jo om varmetap til omgivelsane og ikkje effektiviteten til elementet. Skulle dette skje, feks. ved at du har berre nokre få mm eller cm med vatn over elementet, så er det jo berre å legge loket på så har du "fanga" den energien. Men det har fortsatt ingenting med effektiviteten til varmeelementet å gjere.
Effektivitet betyr jo hvor mye effekt man klarer å overføre fra noe til noe annet, i forhold til hvor mye som går tapt på forskjellige måter. Ikke bare hvor høy effekt den ene dingsen har i utgangspunktet. Altså kan vi f.ex. måle det på hvor raskt et varmeelement klarer å koke opp en gryte vørter. Omtrent som hvis du har en kjele med bulkete bunn. Selv om plata under er rødglødende, så vil det gå mye tregere enn om det var flat fin bunn på kjelen, fordi masse effekt går tapt, det er altså lite effektivt. Igjen - jo mer kontaktflate, jo raskere kan energien overføres.
Hvis du sveiser under vann mistenker jeg at det som er igjen av bobler når de kommer til overflaten vil rekke å bli ganske kalde hvis man er litt dypt. Sveiser du derimot bare 20-30cm under overflaten - som vil være mer tilsvarende situasjonen med varmeelement i vørter, så vil man nok derimot se endel damp fra boblene, og det er altså "tapt" varme/energi. Å ha på lokket hjelper helt klart endel, men nå er vel mye av poenget med å koke vørteren at dampen skal få unnslippe.
Det hadde vært morsomt å gjøre en test for å se hvor stor forskjellen faktisk vil bli, det vil sikkert ikke bli kjempestor forskjell, men noe er jeg ganske sikker på at det vil bli. Derimot har jeg virkelig ikke tid til å diskutere mer fram og tilbake nå