Eftergæring og kulsyre

Hej igen

Jeg har for 5 dage siden tappet mit første bryg (20l) fra 2. gæring over på ren gærspand tilsat 130 g Dark Muscovado sukker opløst i kogt vand og nedkølet til 22 grader. Desuden tilsatte jeg 12g "Agent moussant" (skum forbedrings et eller andet) Brygget stod 30-40 min og blev herefter flasket på 0,33l flasker. Tingen er at der overhoved ikke er antydning af begyndende eftergøring og kulsyre produktion. Restgær har pænt lagt sig på bunden, men intet sker?

Jeg mener at havde holdt extrem god hygiejne gennem hele processen.

Er brygget på vej i vasken eller skal jeg væbne mig med tålmod?

Hilsen

Christian :godtoel:
 
Hm, det skulle nok ha skjedd noe, men av og til tar det god tid før det skjer noe særlig. Sørg for at ølet ikke står for kaldt, altså gjerne på romtemperatur eller litt over. Hvor lenge har ølet stått på 1. og 2. gjæring?
 
Det stod 8 dage på 1. gæring og 7 dage på 2. gæring ved 22 grader, samme temp. som det stå ved nu. Smagte på det og det smager af øl men er helt død.
 
Christian skrev:
Det stod 8 dage på 1. gæring og 7 dage på 2. gæring ved 22 grader, samme temp. som det stå ved nu. Smagte på det og det smager af øl men er helt død.

Hvilken type gjær har du brukt, og hva er FG på brygget............  Kansje noe av svaret kan ligge her........ 
 
Hej igen

Kapslerne er ikke utætte, har testet dem. Jeg har brugt en Safale S-04 gær, OG var 61 og FG er 19.
 
Hvis det virkelig ikke blir noe av dette etter, gi og ta, 10 dager til, så ville jeg tatt meg bryet med å tilsette litt tørrgjær til hver flaske. Ulempen er da at man må kapsle alle flasker på nytt, men det er fremdeles bedre enn flat øl. Noen annen som har andre smarte tips kanskje?
 
Jeg har lagt merke til at Safale S-04 som jeg har brukt har en tendens til å bunnfelle skikkelig

Kan det være at det har blitt for lite gjær igjen i brygget etter omtapping og 2.gjæring ?
Har selv aldri ettergjæret brygg som jeg har satt på tørrgjær men det burde vel i utgangspunktet være like levedyktig som annen gjær?

Alternativet er kanskje å tappe om og bruke flaskekarbonator.
 
Noe jeg ikke tenkte på, men kanskje det er noe vits å bare shake flaskene noe skikkelig? Dersom det øverste lag med bunnfall hindrer mengden med gjæret under å komme til ølet, så kan det ha noe å si? Jeg rører av og til opp grønnøl når det ikke gjærer bra nok og det hjelper i mange tilfeller. En annen tips er å åpne en av flaskene og sette på gjærlås for å se om det faktisk gjærer videre. Det er da lettere å se enn at man skal være nødt til å åpne flaske etter flaske.
 
Tak for jeres input

Jeg har nu "rystet" min test flaske (en 0.5l Newcastle brown ale flaske) Dette er jo umiddelbart den nemmeste løsning, hvis den virker. Hvis ikke og jeg skal prøve at tilsætte mere gær, hvor meget pr. flaske? Jeg har 47 stk. 0.33l flasker og der er 11,5 g gær i en S-04 så det bliver mindre pr. flaske end jeg kan veje.

Uanset så brygger jeg en IPA i morgen aften, mens jeg venter på: www.bt.dk/article/20071102/sport08/71102071/ Har jo lovet familien fra DK hjemme gjort øl til jul :skaal2:
 
Dersom du tilsetter gjær, så kunne du prøve å blande gjæren med lite grann vann og bruke en injeksjonssprøyte for å tilsette omtrent like mengder til hver flaske. Det ville vel uansett være nok gjær til hver flaske.
 
Besluttede mig for at tilsætte gær og indkøbte 6g Muntons Premium Gold (det der fandtes i Stavanger). Opløste netop dette i 60ml temp. vand (lod det stå i ca. 30 min.) og begyndte at åbne flaskerne og tilsætte 1ml pr. flaske, reslutatet var umiddelbar produktion af kulsyre. De første 5 flasker havde et lille sus af tryk. Nr. 6 skummede ud over hele bordet, fik dog reddet en del i et glas. Dette var uklart (sikkert fra udblæsningen ved åbningen) og fyldt med kulsyre. Det smagte godt med en del sødme. Så var gode råd dyre...... flaske nr. 7 blev åbnet og det lød som øl. Indholdet var klart og sprudlende af kulsyre, dog smagte denne ikke så godt som den forgående. Lidt mer skarp, spids, sur i smagen og uden synderlig sødme.

Nogle der har bud på den forskellige kulsyre produktion og smag? regner med at lade flaskerne stå til ca. onsdag (11 dage) og så 2-4 uger i kælderen.

Moralen er vel at "tålmod betaler sig"

Christian

IPAén der blev brygget i går nat står og bobler i gærsmanden ;D
 
Kanskje sukkervannet ditt ikke har blandet seg godt ut med brygget? Slik at noen flasker fikk forholdsvis mye av det, og noen andre forholdsvis lite? Selv har jeg også en dårlig erfaring med denne handlingsmåten, noe som resulterte i at jeg nå bare heller 2 g sukker rett i hver flaske.
 
Hva har du vasket flaskene dine med ?
Kan det være rester av vaskemiddel som ikke er skylt ut som er årsaken til gjærdød på noen av flaskene dine ???
 
Flaskerne blev sprayet med en opløsning af KEG Clean og vand, stod i 5 min og blev renset med flaske børst. Herefter blev de skyllet 2x i koldt vand fra springen. Inden fyldning blev de skoldet og herefter kølet med bunden i vejret i kassen.

Tænker på at det muligvis forholder sig som Eudard antyder, nemlig at sukker opløsningen ikke blev blandet godt nok ud.

Jeg holder mig til planen og skal aflægge "rapport" efter øllet er forsøgt drukket.

:godtoel:
 
Hej igen

Havde helt glemt at jeg havde lovet en tilbage melding på juleøllet. Øllet er endt op med at blive ganske udemærket - når jeg selv skal sige det. Har dog modtaget ros fra andre der har smagt på sagerne. Øllet endte op med at havde kulsyre og de få falsker der fik ekstra gær er også drikkelige, uden gær smag.

Det var jo positivt, at første bryg endte op med at vøre en succes. Gav helt sikkert mod på mere. Der ligger 3 bryg klar til efter jul, når jeg har modtaget min pumpe fra www.lundteknik.dk

hilsen

Christian :godtoel:
 
Hei Christian, er det denne pumpen du har bestilt? Hva skal du bruke den til? Til kjøling av vørter, eller som transportpumpe fra meske- til kokekar eller lignende?

Den går forresten på 12 V, men jeg så ikke i specs'ene hvor mange Watt den er. Kan hende du trenger en noenlunde kraftig strømforsyning.
 
Tappet igår over Weizenbocken min på Beerkingfat. Målte FG til 1,025 . Det var også litt for søtt, så jeg droppa primer. Vil det bli for mye sukker for Ettergjæring, når optimal FG ligger på 1,012 - 1,010 ?
 
Tilbake
Topp