Ekstraktbrygg - blir det godt ?

Hei! Jeg er en rykende fersk brygger.
I går smakte jeg på mitt første brygg, ekstraktbrygg.Brygget på Muntons Amber maltekstrakt, Fuggles humle og Nottingham tørrgjær. Fikk litt nedtur etter å ha hatt store forventninger etter prøvesmaking før tapping på flasker.
Brygget har stått 14 dager på flaske i romtemperatur og utviklet kullsyre, fin farge, klarhet og skum, men smaken...Smakte nærmest som litt bittert Tomtebrygg, en lett eim av gjær, men antakelig alkoholsterkt. Kjentes slik ut.
Til dere som har erfaring: Er det håp om at det kan utvikles mer/bedre smak ved lagring i kjøligere omgivelser? Eventuelt hvor lenge bør det stå?
Hvordan måler man alkoholinnholdet i øl?
 
Hei Hallvard og velkommen hit  :biersmile:

Kanskje du kan dele oppskrifta med oss. blir lettere å si noe om hva du har brygget da. List opp hvor mye maltekstrakt/vann/humle/gjær samt mål ølet nå med oechle-vekt så er det mulig å si noe om alkoholstyrke (gir også en indikasjon på mulige infeksjoner).

Har selv satt kun 1 ekstraktbrygg, og det ble greit etter lang tids lagring. Er nok ganske sikker på at ditt øl blir bedre med lagring også. Amberekstrakt inneholder vel noe krystallmalt, og min erfaring er at øl med krystallmalt absolutt blir bedre etter noen måneders lagring.
 
Jeg er også rykende fersk som brygger, har nå 7 ekstraktbrygg bak meg, og har ganske enkelt liten tid og plass til å meske selv. Men jeg har tenkt som dette:

Det er vel med å bruke ekstrakt for å få øl som det er å bruke ferdigkjøpt brød for å lage et smørbrød: For de av oss med begrensa bakeerfaring og tid, så er det muligens like smart å kjøpe brødet i butikken før du setter igang med smørbrødlaginga. Men derimot, er du en mesterbaker så kan du garantert lage mye bedre brød enn kneipen i butikken, og smørbrøda blir deretter mye bedre.

Folka som lager maltekstraktet for oss vet jo hva de gjør. De skal tross alt leve av å selge dette ekstraktet som et alternativ til å meske selv. Uten å ha noe som helst å støtte meg på, annet enn et par ekstraktbrygg som faktisk ble mye bedre enn jeg trodde jeg ville klare å lage, så skulle jeg tro at selv om alle kan meske malt, så er det en kunst. En kunst man nok skal beherske før brygget man mesker selv blir bedre enn den man får om man tilsetter maltekstrakt. På samme måte som at alle kan jo smelle sammen en brøddeig, men det er ikke alt som blir bedre enn brødet du får i butikken. Men kan du meske bra, så er jo variasjonsmulighetene enormt mye større enn de er med de få ekstrakttypene man realistisk får tak i i Norge.

Hva har folket her å si til disse tankene?

Sorry - tok helt av på overskrifta di, og har egentlig lite å si om hva som kan forklare hva som har skjedd med brygget ditt. Du oppgir ikke noe om hvor lenge brygget stod til gjæring i dunken? Hvilken gjær? Hvordan tilsatte du den...med starter? Og på hvilken temperatur - min lille erfaring forteller meg at for nybegynnere som deg og meg, så er det enormt mye å hente på å få til gjæringa korrekt.
 
Det er ingenting i veien for å lage premieøl med ekstrakt. Det har skjedd flere ganger!

Som Beant sier, vis oss oppskriften så kan vi si noe mer. Ettersom du er nybegynner kan det være at du ikke har vært nøye nok med rensligheten og derfor har fått noe uhumskheter i brygget. Dette er ekstremt viktig. Gjentar; EKSTREMT VIKTIG!
Når det er sagt så er det slik at alt øl trenger noe modning. Vent et par-tre uker før du lar skuffelsen ta overhånd. Litt modning og riktig temperatur kan gjøre underverker.
 
Jeg er enig med at ekstrakt-øler kan være veldig bra.
Det Dag sier om modning er også det jeg erfarte med min første øl i fjord.
Den smakte veldig bittert, nesten ubehagelig bittert for noen

etter 3-4 uker smakte ølen mye bedre
Sett ølen din i kjelleren et par uker og smak den igjen.
 
Takk for rask respons. Her er oppskriften jeg brukte:

4 Kg Muntons Amber maltekstrakt
48 g Fuggles humle - koketid 60 min
17 g Fuggles humle - 5 min før kokeslutt
1 pakke Nottingham tørr gjær
25 liter vann

Kokte først maltekstrakten med 48 g av humlen i ca 10 liter vann. Tilsatt resten av humle ca 5 min før slutten av koketiden. Kjølte deretter ned så raskt som mulig til ca 25 grader ( hadde litt dårlig tid). Til nedkjøling brukte jeg is en stor oppvaskkum som jeg hadde kjelen i, og rennende kalt vann rundt kjelen etter at isen hadde smeltet. Noterte ikke hvor lang tid nedkjølingen varte. Etter nedkjøling helte jeg brygget over i gjæringsdunken. Tilsatte mer vann slik at det totalt ble ca 25 liter. Tilsatte gjæren etter å først å startet den med lunkent vann slik det sto på pakken. Vispet gjæren godt inn. Satte på lokk med gjærlås. Satte til gjæring i romtemperatur, rommet holder ganske konstant 20 grader.

Oeschelvekta viste 1.044 før gjæring og 1.014 før tapping på flasker.
Gjorde ingen målinger i går. Kommer tilbake til dette litt senere, men... har der en formel å lære bort så er det kjempefint.

Det tok ca et halvt døgn før det begynte å putre i gjærlåsen. Ga seg med putring ette ca 5 - 6 dager. Av praktiske årsaker fikke jeg ikke tappet over på flasker før etter at brygget hadde stått i gjæringskaret i ca to uker. Flyttet innholdet over i et rengjort kar som inneholdt sukkerlake bestående av 150 g sukker blandet i 3 dl vann. Blandet godt med brygget. Brukte rengjort pumpehevert med flaskefyller, til å fylle flaskene med.

Når det gjelder renslighet, så mener jeg selv at jeg la vekt på dette. Brukte kloroppløsning som jeg lot alt utstyret ligge i en drøy halvtime. Samme med gjæringskaret. Flaskene er nyinnkjøpt. Vasket dem godt og varmet dem i stekeovnen til litt over 100 grader. Lot dem ligge i denne temperaturen i ca 15 minutter.

Til deg Beant: Hvor lenge er "lang tid" ?
 
Jeg synes det hele ser greit ut  :yes: Eneste er at du nok kunne hatt mere bitterhumle. Når du gjør det slik med å koke bare litt av totalvolumet sammen med ekstrakt og humle får du dårlig utbytte av humla (ser ut som du ligger rundt 10 IBU ved kok i 1 time). Det er også greit å kjøle til under gjæringstemp, samt riste inn luft i vørteren rett før/etter gjærtilsetting.

Du har vel ca. 4% alkohol i ølet.

Gi ølet et par uker til og test det. Du vil garantert merke forskjell. Ut fra det du først skrev antok jeg mye høyere alkoholstyrke, og derfor behov for lang lagring.

MVH
Børge
 
Oppskriften ser helt kurant ut. Ikke skulle det bli for bittert heller, rundt 30IBU iflg Beersmith. To ukers gjæring er også perfekt.
Skylte du ut kloroppløsningen med vann? Ikke gjør det, da kan du risikere å tilsette nye bakterier. Lag heller kloroppløsningen veldig svak, og la den virke lenge. F.eks en kork Klorin til 25 liter vann. Desifiser også innsiden av lokket, kanten på dunken og gjærlåsen. Altså alt som skal være inni dunken.
Var vannet du etterfylte med kokt og avkjølt? Det bør det være.
Var vannet du rehydrerte gjæra i kokt og avkjølt? Det bør det også være.

Ikke visp inn gjæra, du bør ikke herje så mye over et åpent gjæringskar. Bare tilsett den, smekk på lokket og rist den, slik: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1757.msg11342.html#msg11342 Gjæringstemperaturen er muligens litt høy, prøv å hold deg på rundt 18 °C for ales.

Ølet ditt blir kanskje ikke optimalt, men litt lagring vil nok gjøre susen så langt det er mulig.
 
Beant skrev:
Du har vel ca. 4% alkohol i ølet.

Med 4 kg flytende malt og 25 l vil teoretisk OG være 1052. Når du blander ut med vann er det ikke alltid like lett å måle OG, det vil ikke nødvendigvis blande seg perfekt med en gang. Så jeg vil tippe på at det er ca. 5% alkohol i ølet.
 
Per G skrev:
Beant skrev:
Du har vel ca. 4% alkohol i ølet.

Med 4 kg flytende malt og 25 l vil teoretisk OG være 1052. Når du blander ut med vann er det ikke alltid like lett å måle OG, det vil ikke nødvendigvis blande seg perfekt med en gang. Så jeg vil tippe på at det er ca. 5% alkohol i ølet.

Beercalc sier OG 1048 og han måler 1044. Det kan være at vekta hans er noen grader feil eller målingene ikke ble gjort ved rett temperatur. Jeg antok feil med vekta og justerte opp FG til 1018, noe som skulle gi ca 4%. Det er nå uansett ikke så vitalt om det er 4% eller 5%  :biersmile: .
 
Beant skrev:
Beercalc sier OG 1048 og han måler 1044. Det kan være at vekta hans er noen grader feil eller målingene ikke ble gjort ved rett temperatur. Jeg antok feil med vekta og justerte opp FG til 1018, noe som skulle gi ca 4%. Det er nå uansett ikke så vitalt om det er 4% eller 5%  :biersmile: .

Du har helt rett, OG blir 1048. Jeg har trykte feil da jeg regnet på det. Så berre på det og tenkte at med 4 kg maltekstrakt på 25 l burde det være mer en 4 % alkohol. Litt fra eller til  :biersmile:
 
Takk alle sammen for innspill. Jeg får vel smøre meg med tolmodighet og vente noen uker til.

Et spørsmål er imidlertid ubesvart: Hvordan bestemmer/måler man alkoholstyrken i ølet? (bortsett fra å drikke en del og se hva som skjer)
Er det noen formler man kan bruke, tabeller eller måleinstrumenter?
 
Hallvard skrev:
Takk alle sammen for innspill. Jeg får vel smøre meg med tolmodighet og vente noen uker til.

Et spørsmål er imidlertid ubesvart: Hvordan bestemmer/måler man alkoholstyrken i ølet? (bortsett fra å drikke en del og se hva som skjer)
Er det noen formler man kan bruke, tabeller eller måleinstrumenter?

Det er ganske enkelt å beregne dette. OG-FG/7,63 gir deg alkoholstyrken. I ditt tilfelle vil det si 44-14/7,63 som blir 3,93%  alkohol (volumprosent). Ellers er det greit å legge oppskriftene inn i et bryggeprogram, feks beercalc, beertools, beersmith. Disse vil beregne alt du skulle trenge å beregne  :brygging: .
 
Tilbake
Topp