Ekstraktbrygg. For lav OG :S

Satt det første ekstraktbrygget mitt i dag. Oppskriften var som følger (fra: Moderne Hjemmebrygging):

Masodont Ale
  • 4 kg uhumlet maltekstrakt fra Moss
  • 48 g Fuggles humle - 60 min koketid
  • 17 g Fuggles - 15 min før kokeslutt
  • 1 ts Irish Moss - 15 min før kokeslutt
  • 23-24 l vann
  • 1 pakke London tørrgjær (ale-gjær)
O.G. 1.054

Hadde kun en 10 liters kasserolle, så fylte denne opp med 8 liter vann, og satte igang. Kokte opp vannet, når det kokte; puttet oppi maltekstrakten. Rørte godt, og lot stå til koking. Satt på klokken til 10 min. Etter 10 min, tok oppi humle (Butikken til vinogbar på Grünerløkka var tom for humleposer, så det ble en bh-pose til vaskemaskin). Pga litt for store hull i posen, så slapp mye av humlen igjennom og det ble en kant med humle sittende rett over vannkanten i kasserollen. Satt klokken på 60 min. Når det var 20 min igjen, så tok jeg ut humlen jeg hadde lagt i først, og fylte posen med 17 g fersk humle, og puttet tilbake når det var 15 min igjen (Skal den humlen man putter i helt først ligge helt til man er ferdig med å koke (slik at når det er <15 min igjen, så ligger det 2 humleposer i kasserollen)?). Når koking var ferdig, puttet jeg kasserollen i vasken, og lot den kjøle seg med rennende vann og lokket på til den var på 29 grader.

Hadde kokt opp rundt 5 liter vann i vannkoker og hatt i gjæringsspannet først. Silte vørteren, slik at det ikke ble med noe av humlen som hadde sluppet igjennom posen (det var mye som lå igjen i kasserollen!). Fylte så opp med kaldt vann til 25 liter. Da var det 24 grader i gjæringsspannet. Putter så oppi tørrgjæren (11g Nottingham), som klumpet seg opp, og ble liggende som baller inntil siden av spannet  :jaha: Så kommer vel det som jeg dreit meg ut kraftigst på: Jeg har anskaffet meg et oechslemeter, og hadde glemt dette. Endte med at jeg fylte målingsbegeret etter at jeg hadde puttet oppi gjæren, så litt av denne ble med i begeret. (Er også ganske sikker på at hvis jeg på et punkt i hele prosessen greide å infisere vørteren, så var det da: putte hele hånden nedi (begeret og hendene mine var desinfisert, men vil vel tro at dette allikevel ikke er å anbefale)). Oechslemeteret viste 30  :eek: Noen som aner hva jeg kan ha gjort feil her (Kan jeg eventuelt ha i sukker, eller er det unødvendig/for sent)??
Ellers, noe annet jeg kunne ha gjort annerledes/bedre?
 
Putt Ochlervekten i rent vann og sjekk at den viser 1.000 ved 20 °C . måler du ved andre temperaturer må dette kompenseres for.
gjæring reduserer vekten på vørteren (måleverdien), er det målt rett etter koking?
 
Målte etter at vørteren var nedkjølt, og blandet ut med vann til 25 liter totalt. Hadde også puttet i gjær når jeg målte. Viste 1000 ved måling av vann ja. Er det en mulighet for at det er gjæren som påvirket den? Var såpass mye gjær i målebegeret at jeg kunne se det godt og virvle det opp.
 
hvis du målte samme dag som du kokte, så spiller det ingen rolle om du målte med gjær oppi vørteren. Prøv med en annen maltekstrakt neste gang du brygger
 
Tja.....maltekstrakt fra Moss er ikke regnet som spesielt godt egnet til øl, men at det skulle gi problemer med OG er lite sannsynlig.
Tror OG problemene skyldes den tapte vørteren som forsvant med humlepose og gugge som lå igjen i kasserollen.
Siden denne vørteren har vært veldig konsentrert kan mye "snadder" ha gått tapt.
 
Oppdaget det samme på mitt første brygg, men da hadde jeg helt glemt å regne med den væsken man får med i ekstraktet. Dermed var min nybegynnertabbe rett og slett feil utregning.
Kan være det?
 
jikvig skrev:
Oppdaget det samme på mitt første brygg, men da hadde jeg helt glemt å regne med den væsken man får med i ekstraktet. Dermed var min nybegynnertabbe rett og slett feil utregning.
Kan være det?

Nå skjønte jeg faktisk ikke hva du mente? Har jeg målt feil?
 
Jeg har hørt at det er vanlig at vørteren ikke er homogen ved ekstraktbrygging. Dvs at den kokte vørteren ikke ble skikkelig blandet ut med det kaldte vannet, og at mesteparten av sukkeret ligger på bunn av gjæringsdunken. Da vil væsken i øvre del av dunken ha lavere OG, og derfor gi avvik.

Det er normalt å la all humlen du tilsetter under brygging være i kjelen til du er helt ferdig, dvs tappet over på gjæringskar. Noen liker å ta ut bitterhumlen før kjøing, men jeg tror ikke det er nødvendig.
Tørrgjæren burde du ha rehydrert i lunkent, sterilt vann(ca 30 grader) før du tilsatte i vørteren. Dette fordi ca 50% av gjærcellene dør når du tilsetter rett i vørteren, noe som ikke er heldig.
Ellers er ikke å anbefale å stikke hele neven i vørteren, men det kan jo gå bra i ditt tilfelle. La ølet ditt gjære i 10-14 dager, og så smak på det. Smaker det syrt og fælt, kan det være infisert (men ikke alltid).
 
Ølvind skrev:
Ellers er ikke å anbefale å stikke hele neven i vørteren, men det kan jo gå bra i ditt tilfelle.

Hehe nei, det var jo ikke helt meningen :p


Er veldig mye skum i spannet nå, og det ser ut som at store deler av gjæren ligger på toppen av dette. Går dette greit, eller burde jeg røre litt for å få gjæren inn i vørteren?
 
Haakon_Lind skrev:
Er veldig mye skum i spannet nå, og det ser ut som at store deler av gjæren ligger på toppen av dette. Går dette greit, eller burde jeg røre litt for å få gjæren inn i vørteren?

Det er overgjær du bruker så dette er helt normalt. Du trenger ikke gjøre noe, la gjæren gjøre jobben nå i inntil 2 uker.
 
Haakon_Lind skrev:
jikvig skrev:
Oppdaget det samme på mitt første brygg, men da hadde jeg helt glemt å regne med den væsken man får med i ekstraktet. Dermed var min nybegynnertabbe rett og slett feil utregning.
Kan være det?
Nå skjønte jeg faktisk ikke hva du mente? Har jeg målt feil?
Jeg vet ikke hva du har gjort, bare hva jeg gjorde :)
Jeg hadde bare regnet 1 boks - 1,5 kg. Men det ble feil når jeg regnet det ut, da en boks tilsvarer mer i liter.
Dette gjorde at min utregning på væske ble feil, ihvertfall da jeg brukte Haandbryg.dk

Ga det litt mer forståelse? (det var litt vanskelig å forklare...)
 
Haakon_Lind skrev:
Ølvind skrev:
Ellers er ikke å anbefale å stikke hele neven i vørteren, men det kan jo gå bra i ditt tilfelle.

Hehe nei, det var jo ikke helt meningen :p


Er veldig mye skum i spannet nå, og det ser ut som at store deler av gjæren ligger på toppen av dette. Går dette greit, eller burde jeg røre litt for å få gjæren inn i vørteren?

Aldri rør i vørteren etter at gjæring er i gang. Da risikerer du å røre inn oksygen i ølet, og da oksiderer det. Smaken minner om vått papp!
 
jikvig skrev:
Jeg vet ikke hva du har gjort, bare hva jeg gjorde :)
Jeg hadde bare regnet 1 boks - 1,5 kg. Men det ble feil når jeg regnet det ut, da en boks tilsvarer mer i liter.
Dette gjorde at min utregning på væske ble feil, ihvertfall da jeg brukte Haandbryg.dk

Ga det litt mer forståelse? (det var litt vanskelig å forklare...)

Ja, nå ga det mye mer mening det du sa!
 
Tilbake
Topp