Eldre gjær: Hvor tøff skal man være?

Hei,

Jeg har vekket til live en gammel gjær (belgian abbey ale) som hadde "best befor 16 mai 2006", dette er en whitelabs gjær med 35 ml slurry slik:

http://www.whitelabs.com/beer/homebrew.html
Gjæren er produsert 4 mnd før "best before", og den har ligget kaldt hele tiden.

På onsdag lagde jeg to startere på 8 dl hver og delte gjærkulturen i 2, og først etter 36 timer startet de å gjære. Dette synes jeg er lenge, men har lyst til å brygge med disse starterne.. Skal lage 40 liter Tripple.

Noen synspunkter?

Richard

Det kan jo hende at det ikke vær en stor andel av gjærceller som kunne vekkes til liv. Men dersom du likevel greier å lage en bra starter ut av denne gjæren (og det trenger du til en øl på rundt 9%) så funker det sikkert fint likevel. Vet du om det er f eks Westmalle eller Chimay gjær? Westmalle gjær er skikkelig segt og skummen gir seg aldri. Sørg for nok headspace i gjæringskaret ditt ellers så får du vaske gulvet hver morgen, jeg snakker fra erfaringer :D.

Uansett ville jeg vente med bryggingen inntil gjærstarteren er helt optimal, ellers så ender du opp med en treg forgjæring til slutten og/eller en for høy FG, noe som ikke helt passer til en tripel. Hvilken oppskrift skal du bruke? (er litt nysgjerrig fordi det har vært -mange- diskusjoner rundt brygging av tripel på det nederlandske hjemmebryggerforum).

Hei,

Jeg skal lage 40 liter og da har jeg god head space med tanke på at jeg vanligvis lager 27 liter i samme karene...

Oppskriften ble slik (oppdatert i 27august):

40 liter:
OG1082
9,5 kg kg pils malt
2 kg munchener malt
2 kg demarara sukker

160 gram Perle på 5,5AA  75 min kok --> 55IBU
150 gram Saaz på 3AA 5 min trekk etter kok --> Aroma
2 stk whirlfloc tabletter siste 15 min kok for klaring

Whitelabs flytende gjær belgian abbey ale WLP530

rundt 45 IBU (tenkte å bruke Perle humle siden jeg har dette liggende (styrian goldings er foretrukket)), og kanskje krydre med litt saaz eller annen variant f.eks Mittelfrue..

Gjæren startet en gang i natt og jeg lar den vel gjære til søndag (brygging på søndag)....

Richard

Blir ikke denne tripelen litt svak da? Foreslår å bruke dobbel mengde med pilsmalt, kanskje slenge inn en halv kilo mere sukker...  Humletilsetningen virker bra. Men hva mener du med at du har nok headspace? Dersom du bruker karene til å lage 27 liter til vanlig og nå lager du hele 13 liter mer? Da blir det jo mye trangere med headspace?

Sorry, her er det jeg som er litt søvning

Har redigert opp oppskriften til 8 kg pilsmalt (4 kg er for 19 liter)...

Mer sukker gjør at man går over 20 prosent (trodde det var øvre grense).... Det gjør kanskje ikke noe..

Videre så bruker jeg 2 gjærbøtter som jeg normalt sett lager 56-57 liter øl i.

Fint med forum hvor man kan redigere feil :)

Richard

Kommer litt an på hva for slags sukker du bruker. En tripel pleier å være ganske lett i smaken og farven, på tross for dens alkoholstyrke, akkurat pga sukkeret. Men i Belgia bruker de vel for det meste kandissukker, noe som ikke er så særlig billig i Norge. Sjekk ellers hos din lokale innvandrerbutikk, 2,5 kg sukker er jo ikke all verdens mye.

Forresten, hvorfor skal du lage så uhyre mye tripel? Med 40 liter holder det massevis i over ett år, eller skal du dele ut? Kan isåfall gjerne ha én :)

Jaja, det er fint med forum hvor man kan redigere feil :D

Hei,

Jeg har et kokerkar (ELTO vaskemaskin) hvor øverste element står såpass høyt oppe at jeg må koke godt over 20 liter. Så er jeg litt lat også, synes det er fint å fylle det på to cornelius fat. Dette er kanskje en øl som jeg burde flasket, men fat er så utrolig enkelt.

Regner med at dette er en øl som bare blir bedre og bedre over tid, og erfaringene mine tilsier at jeg drikker det for fort opp dersom jeg bare lager 20 liter.

Blir sterke saker så den kan være moro og servere på jobben :)

Richard

Eduard,

Starteren gjærer fint nå så det skal nok gå bra.

Oppskriften er på 4,5 kg pils for 5 gallon så da kan jeg sikkert øke den mengden til 9-9,5 videre så brukes det ofte Styrian Goldings humle for å gi IBU og Saaz for aroma. Oppskriften er basert på "Three-Nipple Tripel" i fra boka "Radical Brewing" av Randy Mosher.

Skal jeg meske på litt lav temperatur? 63-64 grader?

Regner med at det kan være smart å vente til søndag med å brygge slik at gjærstarteren har stått lenge nok.. Uansett så ser det bra ut nå.

Regner du humlen ut på lavere utbytte pga høy alkohol? Ser at de skriver i boka 45 IBU (19 liter 57 gram Styrian Goldings på 7%AA) det gir mye mer dersom jeg regner ut med samme formel som for f.eks vanlig øl. 63 IBU regner jeg det til å bli..

Richard

Hei! Fikk med meg at du havnet på 1.080, det er en bra OG! Hva for slags sukker har du brukt? Er det brun sukker eller kandis, eller vanlig sukker?

Hei,

OG havnet på 1086 men da hadde jeg ikke riktig sluttvolum dvs 37,5 liter som jeg vannet ut til 40 liter, så jeg havnet vel på 1083 kanskje etter utvanning. Jeg brukte 2 kg demarara sukker dvs råsukker, tror den satt en del farge på vørteren for den er mørkere enn en pils.

Nå er det bare å vente i spenning på om det starter å gjære som det skal, har ikke kjølt ned for mye så vørteren holdt vel 26 grader når jeg satte til gjæren. Vil være sikkker på en god start.

Richard

Aya Caramba, det gjærer fint allerede...

WLP530 er vistnok Westmalle sin gjær, så dette blir sikkert bra..

Har endret oppskriften slik som den ble laget i dag lenger oppe i tidligere posting.

Richard

På 3 døgn gjæret ølen fra 1082 til 1034 så det går unna dette her, har lest at WLP530 kan gjære helt opptil 15 % alkohol. Spennende å se hvor langt ned den går (håper på 1010), den smaker uendelig søtt nå.

Gjæren ligger som en tykke kake oppe på vørteren så jeg prøver å røre den forsiktig ned i ølen med et par dagers mellomrom, kaken bygger seg opp igjen like tykkt på bare 10 minutter igjen.

Richard

Pen hastighet på gjæring ja! Men pass godt på at det plutselig ikke 'henger' seg... Og tenk selv, en vørter som er brygget til å ha 1034 som OG smaker jo søtt og :)

ja nå har den jo gjæret noen dager til og kaken med gjær bare vokser for hver dag, ser ut som om gjæren kryper til topp og ikke synker til bunns. Prøver å "svinge" litt på gjærbøtta slik at gjærkaken kommer ned i vørteren uten at jeg tilfører noe oksygen, og da gjærer det bedre igjen. Skal måle FG på den snart og da får jeg se hvor langt ned den har kommet...

Richard

Jeg testet Gravity på søndag etter en uke med gjæring 1082(23) -> snart 8 prosent

Syntes det ikke plopper så fort lenger så jeg er spent om jeg klarer å nå 1010 ja....

Richard

Har du havnet på 1023 nå? Som sagt, denne gjæren kan være treg på slutten så pass deg for å flaske ølet for tidlig, da blir det bomber og granater. Hvor mange plopp får du i minuttet? Og hva med ristingen?

Søndag 3 september 1 ukes gjæring 1082 - 1023
Tirsdag 5 september 9 dagers gjæring 1082 -1017 (kanskje 1016 dersom jeg er veldig optimistisk)...

Det plopper kanskje 3-5 ganger i minuttet i fra gjærbøtta og jeg rister forsiktig på bøtta morgen og kveld slik at gjæren faller sakte ned i vørteren igjen.

Tenkte dersom det stopper enda mer opp og kanskje sette hele saken over på sekundærgjæring for å slippe å la ølen ligge i gammel gjær. Da må jeg i så fall kjøpe meg to stk nye gjæringsbøtter.

Må si at denne gjæren holder seg ganske så edru, nesten 9% prosent og fortsatt liv... Den skal vist klare opp mot 15%.

Richard

Westmalle si gjær er min favoritt til belgiske øl (Wyeast 3787 Trapist High Gravity). Men den må ha minst 22 grader C for å gi skikkeleg belgisk smak. Du får nok ein fin tripel når du starta på 26 grader C. Den er også ypperlig til wit viss du held deg på 20 grader eller litt under. Og eg trur du kunne laga fin saison med den òg. Er litt inne på multifunksjonsgjær for tida....

Espen Lothe
Kinn Bryggeri

Hei Espen,

Ja moro med sterke øl, tror jeg heller mer og mer til å manne meg opp til å vaske 5 kasser med 0,33 flasker. Denne ølen blir så sterk at det er moro og hjemme den bort og smake litt på den over år.

Din Barley wine gjorde det vel bedre i år enn i fjor, så det viser jo hvor viktig det er å lagre sånt lenge.. Høy temperatur tenkte jeg var viktig for å få til en rask start på et så sterkt øl, og blir det litt ekstra ester-smak har ikke det mye å si på et øl over 9% .

Plopper fint nå ennå, har akkurat dyttet litt på gjæringsfatene... Dette ølet her får snart bedre stell enn barn og unger...

Moro med en slik øl..

Richard

Tilbake
Topp