Eldre gjær: Hvor tøff skal man være?

Jau, langtidslagring av svært sterke øl er moro. Har brygga lys tripel nokre gongar, men har aldri vart lenger enn 1,5 år på flaske. Mitt inntrykk er at lyse øl som t.d. ein tripel eller ein lys barleywine modnar raskare enn mørke øl som t.d. imperial stout eller ein litt mørk barleywine. Og at modninga stoppar opp slik at det ikkje skjer så mykje smaksmessig etter ca 8-10 mnd. Tippar det har å gjere med stoffa som er i den mørke malten. Hadde vore artig å høyrt erfaringane til andre bryggarar om dette.

Espen Lothe
Kinn Bryggeri

Vi får se hvor lenge flaskene står seg ja, uansett så tror jeg nok flaskene bør stå i 3-4 mnd før de er ferdige.. Så det blir helt klart en øl for kalde vinterkvelder.

Mulig øl med høy FG dvs opp mot 1020 gjør seg med lenger lagring fordi noe utvikler seg i restsødmen... aner ikke..

Richard

Jeg tror ikke FG er hovedpoenget, jeg mener å ha lest at det er alkoholen som omdannes til estere med lagring, jo mer alkohol desto mer estere. Ikke at jeg er noen biokjemiker, altså... :)

Hmm høres fornuftig ut bortsett fra at det ikke stemmer med konklusjonen til Espen om at mørk sterk øl gir mest positiv forandring ved lang lagring. Det kan jo selvsagt være en tilfeldighet dette, for det anbefales jo og lagre westmalle sin triple i flere år.

Richard

Fra flere hold hører jeg ofte at det å oppbevare øl over lang tid er en skev parallel til vinoppbevaring. Øl blir ofte oksidert når det ligger for lenge, korken er jo aldri 100% tett heller. En tripel slik du brygger den har sikkert godt av å hvile i ca 3 måneder etter flaskingen, men jeg tviler på om den blir noe særlig bedre etter det. Men ingenting er mere moro enn å prøve å finne ut av det :)

vil tro at en oksyderingen kanskje er det som smaker godt på en sterk øl... svak oksydasjon lager vel kanskje sherry-preg?

Richard

Her er eg ikkje heilt einig. Oksidagsjon kan gi sherrypreg (som kan vere sjarmerande), men likefullt pappsmak og andre "ufriske" smakar brukar å følge med. Langtidslagring av øl kan runde av kantane og smakane smaltar saman over tid på ein måte som berre lang tid kan gjere. Men det krever høg OG. Langtidslagring av svake øl er noko anna. Ølkorkar er tette nok. Pass heller på at det ikkje kjem oksygen inn i ølet under handteringa før det kjem på flaske.

Espen Lothe
Kinn Bryggeri

Det er nok jeg som synser en del her, når det gjelder å vite hva som virkelig skjer så må vi nok vente på en ordentlig ekspert eller rett og slett spørre ølen:)

:skaal2:

Richard

Gjæren er herved utpekt som er verdig vinner, den våknet etter 36 timer på starter og grep ann 40 liter trippel-vørt etter få timer. I skrivende stund er den nede på 1082(10) dvs 9,65 prosent alkohol... Dette er en øl som trenger lagring for den smaker godt nå, men har en stikkende alkoholsmak som sikkert må lagre seg litt rundere over tid.

Ca 2 uker utgjæring, nå må jeg ha den et par uker på sekundær før jeg tar den i flasker??? Eduard??? Våkn opp !!

Tusen takk for synspunkter fra alle, Richard

Ned på 1010, det var bra! Ville nok ta det på sekundær siden du helt sikkert har mye gjær i bunnen. Kanskje greit å bruke gjærslammen til et neste brygg samtidig? Jeg ville nok gitt ølet en sekundærgjærning ja, før flasking. Det er jo sjanse for at ølet gjærer enda videre, selv om ikke dette akkurat vil være nok til å la flaskene sprekke, tror jeg. Men ikke ta meg som spesialist på dette, selv har jeg ikke brygget mange tripel. Det meste jeg vet om dette kommer fra de andere nederlendere og belgiere som hyppig brygger slikt. Likevel hyggelig at du kan dra nytte av det :)

Ja det plopper fortsatt, men gjærkaken er sunket ned i bøtten... Er litt redd for å flaske det for tidlig pga granatfaren.

Blir nok til at jeg putter det på sekundærgjæring i løpet av helgen.

Blir nok ikke noe ny brygging nå på noen uker for i morgen skal jeg operere nesen min ( har skjev neseskillevegg), og da skal jeg ikke gjøre tunge løft på noen uker. Håper jeg får nese som ikke blir konstant tett etter operasjonen, og at dette gir meg større glede i å lukte på aromatiske øl før jeg tar en slurk.  ;)

Det er bra at du gir meg informasjon som du tilegner deg på den nederlandske listen, vanskelig for meg å lese der  :)

Richard

Latskapen leve, nå er ølet på fat og ikke på flaske.. og det var etter 3 uker på gjærbøtta.. Sukkerniva nede på 1009 og 150 gram sukkerlake per fat (19liter), det skulle bli kullsyre verdig en triple.

Smakte på ølen nå fra reagensrøret og det smakte utrolig mye alkohol, varmer i munnen.... Her trengs det lagring og ettergjæring ja...

Richard

Hei Richard, er det noe igjen av tripelen din? Er litt spent og tar du det evt med til NM i mars?

Hei Eduard,

Det er mye Tripel igjen, så jeg skal forsøke å bruke Beer Gun på den slik at du kan smake Eduard. Selv synes jeg det er mye alkoholsmak i den, og har vanskelig for å bedømme om det er mer enn det burde i det. Westmalle sin tripel har også mye alkoholsmak.

Richard

Viktig å servere i fine glass og kaldt nok.. da blir not tripelen vurdert bedre enn i pint-glass...

Det er jo nesten som en vin.

Richard

Tilbake
Topp