En IPA uten kullsyre? Blir ikke futt i den...

Jeg og en kompis brygget et nybegynnerbrygg fra bunnen av, alt gikk bra det smaker meget bra og har ca 7.5% alkohol.

Før tapping på flasker tilsatte vi en sukkerbit pr 1/2 øl. Kokte sukkert opp i 2dl vann og tilsatte dette nedkjørlt i bøtta før vi tappet over ølet. Har gjort dette mange ganger før, men kun med øl sett og da har det fungert fint, men denne gangen finnes det ikke tegn til kullsyre. Det har stått nå i ca 3 uker.

Ølet sto 2 uker for og gjære ferdig før vi tappet.

Hvilken gjær har du brukt? Hvis du har brukt en høyt flokulerende gjær og i tillegg har en kraftig alkoholprosent vil det være fordelaktig, hvis ikke nødvendig til tider, å tilsette en lite porsjon gjær i gjæringsdunken før flasking. Har selv pleid å gjøre dette med bra resultat når jeg har laget kraftige IPA'er med f.eks  WLP007. Tilsetter da bare noen gram av en nøytral tørrgær sammen med sukkeret(begge oppløst i vann først) og flasker.
Du kan se på tråden som ligger under oppskrifter som heter Nøgne Ø's hjemmversjon dobbel IPA. Der står det litt om problemet som det kan tyde på at du opplever.

Du kan jo alltids åpne flaskene igjen og etterfylle. Jeg har gjort dette en gang, og det gikk egentlig helt greit :)

Virker som 007 problematikk. Støtter meg til overstående som anbefaler litt ekstra gjær. Kok opp vann, kjøl ned og ha i 1/4 (????) pk feks nottingham? eller annen nøytral gjær. Doser med sprøyte og sett på nye korker..

Frodejo skrev:
Det har stått på ca 18 grader. Står der enda..

Litt i det kjøligste laget kanskje? Teste å sette varmere i en uke kanskje? Men som det sies wlp 007 flokkulerer godt, kanskje det trengs mer gjær.

Er det ikke dumt å tilsette en annen gjærstamme mtp forskjellig utgjæringsgrad? For høyflokkurerende gjær som feks 007, 002 osv; vil det ikke delvis løse prøblemet om man virvler opp litt gjær fra dunken med heverten i det man fyller over på "sukker dunken"?

Såvidt jeg vet tilsetter nø nottingham i alle sine øl for karbonering. Kan ikke si det er mye usmak der i gården..

Tilbake
Topp