En måte å "friske" opp ett øl-sett på

Hei,

tenkte jeg skulle dele en metode jeg nettopp har prøvd for å gjøre litt mer ut av øl-settene jeg brygger.

Denne metoden forutsetter at du har en litt større gryte (10 liter), men du trenger ikke vørterkjøler o.l.

Jeg gjorde følgende på lørdag:

2,2 kg Pils mangrove jacks
2 kg pilsner malt - bryggselv
400 gram sukker.

Før mesk kokte jeg 2 liter vann sammen med sukkeret i, og lokket på. Dette gjorde jeg i 5-10 min for å få desinfisert innsiden av lokket. Anbefaler å spraye lokket med starsan 5 min før kok er ferdig.

Mesket så malten i 20 min, mens jeg kontiunerlig rører for å få sirkulasjon. Varmet opp 8 liter vann til 70 grader før jeg tilsatte malten. hadde en vannkoker med varmt vann jeg brukte for å holde temperaturen rundt 65 grader i mesken. Brukte BIAB og skylte med vann fra kranen til jeg var på ca 9 liter i gryta. Satte til kok og lot dette koke i 60 min på maks varme på komfyren.

Målte pre-boil OG til å være 1,034. Får alltid 50% effektivitet med 20 min mesk så det er veldig forutsigbart.


Når kok er ferdig tok jeg på lokket, og dekket lokket med alufolie, satt dette på verandaen (på grytekluter selvsagt) og lot dette kjøle seg ned til neste dag.

Neste dag er det bare å lage kittet som vanlig og bruke den ferdigkokte vørteren til å "spe" med i stedet for vann+ spraymalt (for eks).

Man kan også med hell koke 20-30 gr av sin favoritthumle i 10 min, så får man også med litt anti-mikrobielle egenskaper som kan være greit om man er redd for å la vørteren kjøle sakte over natten ute.

Dette står og gjærer nå og hvis noen er interesserte kan jeg gi tilbakemelding her på hvordan det blir.
 
Tilbake
Topp