Split batch: felles base for belgisk blonde + lager – innspill på oppskrift?

RasmusD

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg holder på å lage en litt utradisjonell split batch og kunne gjerne tenkt meg innspill fra folk her inne.

Tanken er å brygge én felles batch på ca. 30 liter vørter, og så splitte den i to gjæringskar:
  • én halvdel skal gjæres med lagergjær
  • én halvdel skal gjæres med belgisk gjær og få litt sukker/candi for å øke alkoholstyrken
Målet er ikke at noen av ølene skal treffe stil helt perfekt. Det viktigste for meg er at begge blir gode, balanserte og lettdrikkelige, selv om de blir litt “hybrider”.

Jeg var først inne på en mer Leffe Blonde-inspirert maltbase, men etter litt frem og tilbake har jeg landet på en enklere og renere base som jeg tror fungerer bedre til begge deler.

Oppskriften slik den ser ut nå:

Batch / felles vørter
  • OG: 1.050
  • IBU: 28
  • BU/GU: 0,56
  • EBC: ca. 10
  • 30 liter totalt, deles i 2 x 15 liter
Maltbase
  • 65 % Weyermann Extra Pale Premium Pilsner
  • 20 % JærMalt Munich
  • 15 % Viking Malt Vienna
Humle
59.3 g (18 IBU) — Saaz 3.5% — Boil — 60 min
45 g (8 IBU) — Saaz 3.5% — Boil — 20 min
35 g (2 IBU) — Saaz 3.5% — Boil — 5 min

Vannprofil

Ca2+ 52
Mg2+ 15
Na+ 16
Cl- 70
SO42- 70
HCO3- 217

Plan etter splitting
  • Lager-halvdelen: gjæres med lagergjær, sannsynligvis W-34/70, muligens med en veldig lett tørrhumling med Saaz
  • Belgisk halvdelen: gjæres med belgisk gjær, og får i tillegg ca. 250–300 g sukker/candi under gjæring for å løfte den opp mot omtrent 6–6,5 %

Det jeg ønsker å oppnå er omtrent dette:
  • Lageren: en maltpreget, gyllen lager med litt mer dybde enn en helt lys pils, men fortsatt ganske crisp og balansert
  • Belgisk: en blonde-ish belgisk ale med samme grunnbase, men mer preg fra gjær og litt høyere alkohol

Grunnen til at jeg har landet på denne maltbasen er at jeg ønsket litt mer dybde og farge, men uten å bruke for mye spesialmalt som gjør begge ølene for “designede”. Jeg vurderte å gå høyere i farge, men valgte foreløpig å stoppe rundt 10 EBC for å holde basen litt renere.

Det jeg gjerne vil høre fra dere er:
  1. Synes dere denne felles maltbasen virker fornuftig til et slikt prosjekt?
  2. Er 20 % Munich 20 EBC for mye i en delt batch som dette, eller ser det greit ut?
  3. Høres 28 IBU / BU:GU 0,56 riktig ut som kompromiss mellom lager-halvdelen og den belgiske halvdelen?
  4. Andre ting dere ville justert for å få begge ølene best mulig ut fra samme vørter?

Tar gjerne imot både generelle tanker og konkrete forslag til forbedringer.

Hvis noen har gjort lignende split batches før, hadde det også vært veldig interessant å høre erfaringer.

Vedlegg

• Screenshot 2026-03-15 122956.png
    Screenshot 2026-03-15 122956.png
    92 KB · Sett: 3
Tilbake
Topp