Eplecider (karbonering med juice og sødme med saft?)

Hei!
Har en dunk eplejuice gjæret med wlp775 stående som snart er klar til flasking. Jeg liker cideren tørr, men kunne tenkt meg litt mer restsødme enn når den er gjæret helt ut. Derfor lurer jeg på hvordan resultatet blir hvis jeg har oppi litt sukkerfri saft for å gi sødme og mer smak? Det er vel ikke slik at noe i saften dreper gjæren, slik at jeg ikke får kullsyre i flaskene?

Tenkte også på å helle oppi mer juice istedet for sukker til karbonering. Er det noen som har erfaring med dette? Og hvor mye trenger man på per liter? Er redd for flaskebomber, så hvis ingen her har noe godt svar blir det vel å holde seg til 5-6 gr sukker pr liter istedet.
 
Jeg søtet med natreen når jeg laget cider, ble ok det, men natreen har en kunstig ettersmak. Det har dog sukkerfri saft også, i tilegg til en del andre kunstige smaker. Jeg ville brukt natreen, iværtfall om du ikke skal søte så mye.

Eplejuice til karbonering bør vel være uproblematisk. Sjekk OG på juice og bruk et bryggeprogram for å regne ut sukkerinnhold. Fruktsukkeret i juicen gjærer jo helt ut så det blir enkelt å finne ut hvor mye du trenger.
 
Ikke suketter men flytende natreen. Husker ikke hvor mye jeg brukte, men ganske mye, ble nesten like søt som svensk cider. Anbefaler at du tilsetter litt om gangen før flasking og smaker deg til rett sødme. Men gjør det før du tilsetter sukker eller juice til karbonering.
 
Stevia fungerer bra til kunstig søting av cider.
Må bruke nesten 50% mer sukker til karbonering enn øl for at det skal bli passe med kullsyre
 
Brukte Lerums eple-pæresaft selv for å tilsette litt kunstig søtning, fungerte fint det, men var litt gnien (~6% ish), syns den hadde hatt godt av en skvett til (kanskje 8-9%). Karbonerte med vanlig sukker, ca. 6.6 gram per liter, kunne helt klart ha boostet denne litt.
 
Har også brukt Lerums eple-pæresaft (5%) og karbonert med 6g sukker pr. liter. Resultatet ble absolutt vellykket.
 
Brukte stevia til søtning.. men så oppdaget jeg at det var stevia med vaniljesmak.. Å herre for en grusom smak.

Testet litt forskjellig mengde på 1,5l flasker. 1 dråpe, 5 dråper, 10 dråper, 15 dråper, 20 dråper.. Alt over 5 måtte kastes
 
Ok. Prøver med Lerums eple-pæresaft jeg også da. Sjekket SG nå. 1010. Denne er vel ikke ferdig enda, vel? Kun eplejuice og WLP775. Hvor langt ned går WLP775? 1000?
 
Ble så jeg gikk til innkjøp av Fun eple og pære-saft da det kun var denne jeg fant i butikken. Blandingsforhold 1+9. Forslag til hvor mye jeg bør bruke? Lurer også på når jeg bør ha den i dunken. Rett før flasking? Eller bør jeg gjøre det så fort som mulig? Hvis jeg har oppi nå så vil vel ikke SG påvirkes noe særlig? 0 kcal
 
Tilbake
Topp