Hei,
siden jeg er fersking og ikke en gang laget mitt først brygg enda må jeg søke den hjelp jeg kan få. Oppstarten blir en Lucky Jack som anbefalt av instruktørene på ølbryggekurset sist lørdag...
Men siden jeg er glad i mørkt øl og smakte dette under på en tur til USA for et par år siden har jeg et håp om at det er overkommelig for en nybegynner.
Konvertering av mengder og mål er ikke det største problemet, men fremgangsmåte og ingredienser. Kan noen bidra til å kaste et forenklende lys ?
Som det står heter ølet Moose Drool fra Big Sky bryggeri og etter hva jeg husker var det fortreffelig...
All Grain Recipe - Big Sky Moose Drool ::: 1.058/1.019 (5.5 Gal)
Grain Bill
9 lbs. - 2 Row Pale Malt
1 lb. - Crystal Malt (60L)
1/2 lb. - Crystal Malt (20L)
1/2 lb. - CaraPils Malt
1/2 lb. - Flaked Oats
1/3 lb. - Chocolate Malt
1/8 lb. - Black Patent Malt
Hop Schedule (19 IBU)
1 oz - East Kent Goldings (First Wort Hop)
1 oz - Liberty (30 min.)
1 oz - Willamette (5 min.)
.75 oz - Liberty (0 min. - flameout)
Yeast
White Labs English Ale Yeast (WLP002) - 1800 ML Starter
Mash/Sparge/Boil
Mash at 154° 60 min.
Sparge as usual
Boil for 60 minutes
Cool and ferment at 66° to 68°
siden jeg er fersking og ikke en gang laget mitt først brygg enda må jeg søke den hjelp jeg kan få. Oppstarten blir en Lucky Jack som anbefalt av instruktørene på ølbryggekurset sist lørdag...
Men siden jeg er glad i mørkt øl og smakte dette under på en tur til USA for et par år siden har jeg et håp om at det er overkommelig for en nybegynner.
Konvertering av mengder og mål er ikke det største problemet, men fremgangsmåte og ingredienser. Kan noen bidra til å kaste et forenklende lys ?
Som det står heter ølet Moose Drool fra Big Sky bryggeri og etter hva jeg husker var det fortreffelig...
All Grain Recipe - Big Sky Moose Drool ::: 1.058/1.019 (5.5 Gal)
Grain Bill
9 lbs. - 2 Row Pale Malt
1 lb. - Crystal Malt (60L)
1/2 lb. - Crystal Malt (20L)
1/2 lb. - CaraPils Malt
1/2 lb. - Flaked Oats
1/3 lb. - Chocolate Malt
1/8 lb. - Black Patent Malt
Hop Schedule (19 IBU)
1 oz - East Kent Goldings (First Wort Hop)
1 oz - Liberty (30 min.)
1 oz - Willamette (5 min.)
.75 oz - Liberty (0 min. - flameout)
Yeast
White Labs English Ale Yeast (WLP002) - 1800 ML Starter
Mash/Sparge/Boil
Mash at 154° 60 min.
Sparge as usual
Boil for 60 minutes
Cool and ferment at 66° to 68°