Er dette noe for en nybegynner ?

Hei,
siden jeg er fersking og ikke en gang laget mitt først brygg enda må jeg søke den hjelp jeg kan få. Oppstarten blir en Lucky Jack som anbefalt av instruktørene på ølbryggekurset sist lørdag...

Men siden jeg er glad i mørkt øl og smakte dette under på en tur til USA for et par år siden har jeg et håp om at det er overkommelig for en nybegynner.

Konvertering av mengder og mål er ikke det største problemet, men fremgangsmåte og ingredienser. Kan noen bidra til å kaste et forenklende lys ?


Som det står heter ølet Moose Drool fra Big Sky bryggeri og etter hva jeg husker var det fortreffelig...
big-sky-country-moose-drool.png

All Grain Recipe - Big Sky Moose Drool ::: 1.058/1.019 (5.5 Gal)
Grain Bill
9 lbs. - 2 Row Pale Malt
1 lb. - Crystal Malt (60L)
1/2 lb. - Crystal Malt (20L)
1/2 lb. - CaraPils Malt
1/2 lb. - Flaked Oats
1/3 lb. - Chocolate Malt
1/8 lb. - Black Patent Malt

Hop Schedule (19 IBU)

1 oz - East Kent Goldings (First Wort Hop)
1 oz - Liberty (30 min.)
1 oz - Willamette (5 min.)
.75 oz - Liberty (0 min. - flameout)

Yeast
White Labs English Ale Yeast (WLP002) - 1800 ML Starter

Mash/Sparge/Boil
Mash at 154° 60 min.
Sparge as usual
Boil for 60 minutes
Cool and ferment at 66° to 68°
 
Dette er nok vel så greit som Lucky Jack, kanskje til og med greiere. Hvis du ikke er klar for å begynne med gjærstarter, ville jeg ha byttet ut gjæren med en tørrgjær, for eksempel Nottingham, og rehydrert den etter anvisningene på pakken.
 
2-row pale malt er standard pale malt.

60L og 20L er fargen på krystallmalten (kalles også karamellmalt, det er det samme) i Lovibond som er en Amerikansk standard, det brukes i steden EBC enheter i Europa. Her er en kalkulator for å regne om: https://www.brewtoad.com/tools/color-converter

"First Worth Hop" betyr at du tilsetter humle i kokekaret når du begynner å skylle, og lar den ligge i til du er ferdig å koke og kjøle ned. Øvrige tider for humle er oppgitt i gjenstående minutter av koketiden (totalt 60 min)

Mesketemperatur er i Farenheit, så dette skal meskes ved 68 grader i en time.
 
Hvis du konverterer oppskriften til metriske enheter og tar den med på Bryggselv eller Bryggeland, så kan de måle opp og knuse malten for deg, og plukke ut humle og gjær.

Hvis du ikke vil lage starter så kan du også bare kjøpe mer gjær. Du vil trenge 3 eller 4 rør/pakker med fersk gjær avhengig av utløpsdato. 3 måneder eller mer igjen til de går ut så holder det med tre stk i følge kalkulatoren på mrmalty.com (Dette blir sikkert helt ok med bare to rør også)

Bruker du tørr gjær så holder det med en pakke (11g)
 
Tilbake
Topp