Er Polyeten-skum liggeunderlag er egnet som gryte isolering?

Hei

Jeg mekka meg en maltvaskevann koker i helgen. Baserte meg på en hyttekjele i rustfritt med kran på 25L ifra Biltema (499,-kr). Og en vannkoker ifra Clas Ohlson med et 2Kw rustfritt varmeelement. (99,-kr).
Tiden det tar å varme vannet ifra +/-15 grader og opp til 78grader er egentlig ikke så nøye. Men tenkte likevell å isolere den litt. Lurte på om noen vett om dette liggeunderlaget er egnet som isolering, vill de smelte?

matte.PNG vannkoker.jpg
 
Jeg også lurer på dette. Sliter med dårlig kok så jeg vurderer å isolere kokekjelen med liggeunderlag. Vil ett vanlig liggeunderlag fra Clas Ohlson/Biltema smelte eller klebe seg til kjelen?
 
Har gått greit for min del. Men, vil du være sikker. Legg et lag alu folie mellom, så unngår du problemstillingen.
 
Jeg har brukt liggeunderlag fra både Biltema og Clas Ohlson på kokekjel og HLT. Aldri sett den minste antydning til problem med det.
 
Jeg har prøvd et par ulike liggeunderlag med varierende hell. Det første jeg brukte var et Ajungilak Bamse Ekstrem. Det er fint å sove på, men er dårlig til slik bruk. Jeg vil ikke si at det smeltet, men det var nummeret før, nederst mot kokeplata. Og det krympet og trakk seg sammen nokså mye. Jeg synes det du viser bilde av ligner på denne typen. Jeg endte opp med et som heter Askalitt fra Clas Ohlson til 109,- Det er 14 mm tykt (http://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-liggeunderlag/Pr344519000). Det har fungert helt fint. Krymper pittelitt etter litt bruk, men svært lite. Jeg mener de hadde det på biltema også, men er usikker på om de har det fortsatt. Det de har på 10mm kan være samme typen.

Pass på å la det være et en centimeter eller to uten isolasjon nederst mot plata, ellers går det galt.
 
Nice!!, ser at det du har linket er av Polyetencelleplast det også. Jeg var å kjøpte det jeg linket på XXL i dag till 99,-kr så det er akuratt de samme bare annet merke, clas ohlson sitt var da 4mm tykkere isolering og dermed bedre en de jeg har kjøpt ifra XXL. Jeg har varmelement inni med vannet å ikke kokeplate så. Da burde dette bli "smuud" skal kutte det til og teste det i morgen. Takk for gode inspill alle sammen. :)
 
Hei

Det ble bra, ingen lukt av smeltet palst, ingen tegn til deformering. Tålte tempen helt fint, kjørte den opp til kok. Koblingsboksen til varme elementet på baksiden ble ikke varmere enn at jeg kunne holde på den. 49min ifra 15 til 78garder, er jo helt greit. Så da bekreftes det at liggeunderlag av Polyeten skum/celleplast kan brukes til isolasjon av gryte. Bare husk at vist den skal oppå koke plate, la de vare 4-5cm ifra platen som sikkert kan bli langt mer enn 100grader. :) Har tenkt å koble på regulator så fort jeg får koblings boken til å ha den og kontaktoren i, da blir den jo "smuud" som kan holde 78grader uten "tilsyn":) God helg!
20140830_163012.jpg 20140830_163033.jpg 20140830_163136.jpg temp.jpg
 
Nydelig koker! Er rett og slett imponert og har lyst å prøve meg på det samme:)
Kjøpte samme koker på biltema i går, men de var tom for de billigste liggeunderlagene (EVA-skum). Fant i ettertid ut at det begynner å smelte så lavt som på 86C...
På jakt etter egnet isolasjonsmateriale kom jeg over denne tråden, og ser du har langt på vei gjennomført det jeg har tenkt å gjøre! Har vurdert både håndholdt grillelement, og å stappe varmeelementet til frityrkokeren nedi (har innebygd termostat), men vannkokerelementet + DX-termometeret som termostat var genialt! Kunne du vært så elskverdig å dele fremgangsmåte/deleliste?
Tenkte å oppgradere kjelen med falskbunn laget av ikeas "Stabil" stekelokk med grillrist under som avstiver, sette inn et steketermometer, bytte ut kranen (utrolig treig!), og lage et lokk med motorisert meskerører hvis jeg finner deler :rolleyes:

NB! Polyetenskum brukes bl.a. som rørisolasjon og skal tåle 105C. Lyddempingsplatene tåler 120C.
 
Selv har jeg brukt 20mm "lyddempematte" eller hva det heter fra Biltema, til kokekjelen og HLT, og 10mm til MLT. De koster litt mer enn liggeunderlag, men det holder helt greit på varmen og baksiden er med lim så det er bare å klaske på, selv om to stopper nok gjør samme nytten. Merker gjennomslag av varme fra begge tykkelsene men det duger mer enn greit i mitt oppsett.
 
Hei
De var mye mekking å få til denne her med de delene jeg brukte. Skulle jeg gjorte igjen hadde jeg kjøpt inn litt mer ferdige produkter.
Hadde bare kjøpt inn et standard varme element ifra ebay (søk water heating element DN25 stainless steel). I passende lengde og watt, 2oo0watt holder til isolert 25L gryte, de koster rundt en 100 lapp frakt inkludert. De er alle med standard 1" gjenge. Så kan du få kjøpt ferdig el boks oppboret med food grade pakkning låsemutter i rustfritt og strekkavlaster. så slipper du å gjøre det selv. El boks med strekkavlaster til elementet.
Så kan du jo bruke en stc 1000 til å regulere varmen, de koster 82,-kroner. Så bygget jeg det inn i en boks fra ELFA. 100lapp + frakt.
Reimene du ser på bilde er Spennrem. Polyetemskummet. Til og koble med er disse ifra Wago greie å bruke. Resten av delene var greier jeg hadde liggende i garsjen. Jeg er automattiker av fag, vist du er usikker på det eletriske kan det vær greit å få litt hjelp av en som kan det. Typisk tavlebygger eletrikker automatikker automasjonsmekaniker, vist du kjenner en som er noe av dette. Husk at du kan by på hjemmebrygg for en vennetjeneste:) Alle disse vill kunne koble dette isammen for deg på kort tid. Men jeg bruker denne kun som varmtvanns tank. Er litt uskikker på på watt per cm2 på varme elementene. Vist den er for høy kan den svi vørter utenpå elementet. Kansje noen her på forumet kan linke et ellement de bruker som ikke svir noe vørter. Kansje det allrede finnes en post på det. Håper dette var til hjelp.
 
Tusen hjertelig!
Tenkte også på effekt/areal-forholdet. Vannkokerelementet er ganske lite, så er redd det skal svi. Varmtvannsberederelementet er sikkert bedre:)
Gjorde en oppvarmingstest av kjelen på komfyren. 20L 14c til 66c på 35min. Oppkok tok 65 min uten isolasjon. Kommer tilbake med ny test når den er isolert!
 
Jeg har samme liggeunderlag og tenkt koke med en induksjon på 2kw der plata bare er ca 18 cm diameter. Ønsker derfor å beholde "liggeunderlaget" på gryta også under en times kok og ikke bare mesk.

Hvis jeg forstår deg rett var det ingen tendens til smelting når du hadde den "Opp til kok". Men, hvor lenge holdt du den kokende?
 
Hmm, kansje 10 minutter på fullt kok, det var ingen tegn til deformasjon eller smelt ja. Så lenge du lar det vær litt avstand ifra bunnen av kjelen som kansje kan være varmere en 100grader så går det nok helt fint.
 
Fordelen med løsningen til labbeleif vs selvklebende lyddempermatter er jo at man kan minske tid under oppkok og isolere under mesking, men fjerne isolasjonen ved kjøling. Under vørterkoking kan man justere hvor langt ned den kan gå evt fjerne helt. Tenker å legge et par lag alufolie som varmeskjold nederst langs kanten. Justin Case...
Forresten har Jula et 2cm tykt liggeunderlag til 139kr, men materiale står ikke oppgitt.
 
Om prisen ikke er det viktigste.. Kaiflex eller Armaflex er sikkert noe av det beste på markedet. Isolering/Kapslingsfirmaer har det. Om du kjenner noen som kjenner noen som jobber med slikt..
Tåler både varme og det meste. Fins med og uten lim.
 
Tilbake
Topp