ESB innspill

24liter ferdig 27 liter til kok
OG 1060
FG 1014
IBU: 37 (tinseth)
Farge 19 EBC

#Malt#
Maris otter  5000g  5EBC
Crystal          300g 145EBC
Mais              400g  1 EBC
Chocolate mat  25g  900EBC (for å justere farge litt opp

#Humle#
Target        10%  20g    60min
Challenger    8%    10g    60min
Challenger    8%    10g    10min
Northdown  9.6%  10g    10min
Challenger    8%    10g    3min
Northdown  9.6%  10g    3min
EKG            4.5%  10g    3min
EKG            4.5%  25g    Dryhop siste 7 dager i dunken

#Gjær#
WLP002 ihht mrmalty
Starter på 17, sakte økning mot 20 når stormgjæringen avtar

Noen innspill?

Dette blir sikkert godt men om jeg likevel skal komme med noen komentarer :) :

Hva tenker du at maisen skal bidra med?
Den er vel i hovedsak med på å øke OG uten å bidra med noe særlig smak er den ikke?
Ser for meg at det ikke har noen hensikt i en ESB.

Ellers ville jeg personlig brukt litt mørkere krystall i tillegg til den på 145ebc.
Da får en med smaker som går over mot tørket frukt og nøtter og den slags. Jeg syns det er godt i ESB i alle fall.

Humlene er jeg litt usikker på, men om jeg skulle endre noe, ville jeg holdt meg til en tilsetning på 60 min bare for å gjøre det enklere. Denne tilsetningen bidrar jo ikke med noe særlig annet enn bitterhet uansett. Har ikke tørrhumlet ESB før, men det blir sikkert godt.

Også er det lurt å huske på at Wlp002 har litt lav utgjæring, så selv om du ønsker en del restsødme trenger ikke nødvndigvis mesketempen å være så veldig høy.
Jeg ville lagt meg på 65-66 grader på mitt system.

Det meste er vel sagt allerede.
Til Ordinary og Best-bitter er WLP002 midt i blinken. Jeg ville kanskje kjørt WLP007 på en ESB.

Jeg ser en del tradisjonelle bryggeri i England mesker på 65*C. Her er et bryggeri ikke så langt unna der jeg bodde i England i min tid.
[flash=200,200]http://www.youtube.com/watch?v=paClhHg62_k[/flash]

Angående bruk av (valset) mais:

Flaked Corn (Maize) Flaked corn is a common adjunct in British bitters and milds and used to be used extensively in American light lager (although today corn grits are more common). Properly used, corn will lighten the color and body of the beer without overpowering the flavor. Use 0.5-2 lb. per 5 gal batch. Corn must be mashed with base malt.

Jeg har sett flere ESB-oppskrifter som benytter dette, sist en jeg brygget selv, en "klone" av Fuller's ESB.

Erlendso skrev:
Til Ordinary og Best-bitter er WLP002 midt i blinken. Jeg ville kanskje kjørt WLP007 på en ESB.

Bruker ikke Fullers 002 i sin ESB?

frode_skarstein skrev:
Angående bruk av (valset) mais:

Flaked Corn (Maize) Flaked corn is a common adjunct in British bitters and milds and used to be used extensively in American light lager (although today corn grits are more common). Properly used, corn will lighten the color and body of the beer without overpowering the flavor. Use 0.5-2 lb. per 5 gal batch. Corn must be mashed with base malt.

Jeg har sett flere ESB-oppskrifter som benytter dette, sist en jeg brygget selv, en "klone" av Fuller's ESB.
Aha.
Men her blir det kanskje ikke nødvendig da, siden han i utgangspunktet er ute etter mørkere farge?

Fuller's bruker ikke mais lenger. ESB-gristen (og London Pride, Chiswick Bitter, IPA og Golden Pride) består av ca. 95 % pale malt, ca. 5 % crystal på 150 EBC pluss en liiten mengde sjokolademalt for fargejustering. Gjæren til Fullers er opprinnelsen til WLP002/Wyeast 1968.

Tusen takk for mange gode innspilll!
- Mørkere crystal får jeg ikke tak i (tenker brygge i dag, og ser at vin og bar kun har 145 inne...).
- Bytter ut maisen med marris otter

Mesketemp er jeg usikker på, mesket en oatmeal på OG54 på 66 grader, denne gjæret ned til 1014 WLP002.  Her er andel spesialmalt klangt mindre, men og er tilgjenngjeld høyere, så er usikker på om jeg skal gå for mesk på 66 eller 67 :jaha:

145 EBC er helt fint. 66 C høres bra ut, med tanke på gjæren du har valgt.

Tusen takk for gode inspill, vørteren er nå igang med gjæring på 17 grader !
En observasjon jeg gjorde meg ang bruk av små doser sjokolade til farging er at man skal være svært forsiktig med dette, jeg brukte beercalc for å tune meg inn på riktig farge, men resultatet ble langt mørkere enn hva beercalc estimerte. Til gjengjeld traff jeg fargen jeg egentlig ønsket uten å måtte bruke uønskede mengder sjokomalt :)

Gratulerer med brygg!

Farge er litt vanskelig å kalkuklere ja.
Men det er også slik at ølet vil ende opp litt lysere enn vørteren.
Fargen endrer jo karakter etter som hvor klart ølet er, samtidig som gjæringsprosessen stikker av med litt farge.
Dog litt usikker på hvorfor og hvordan.

Da var det flasket!

Litt overasket over utgjæringen; OG endte på 1062, mens FG kom helt ned i 1010.
Mash in  60'C
66'C  60m
67'C  30 min,
76'C 10min

For å lære å kjenne min speidel: Hva burde jeg mesket med for å kommet på ~1015 med denne gjæren (wlp002)? Og om jeg hadde brukt en gjær som etter boka gjærer ut "normalt"si WLP001; hvor mye burde jeg så kompensert?

Kjøre et enklere meskeprogram. Kjør 60 min. på 65 C og mesk ut i 5 min. på 78 C. liten vist å styre med meskeprogrammer med så tette steg som du har hatt her.

Så med andre ord er det innmesken på 60'C som er "synderen"?
Synes 65 høres høyt ut? Altså kutte ut innmesk 60 og senke hovedsteget med 1 grad vil gi ""så mye dårligere utgjæring?

Hva som skal til i ditt system, er ikke godt å si, men erfaringsmessig ville dette ha funket hos meg (men jeg brygger ikke på speidel).

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Tilbake
Topp