Etterkarbonere ale?

elc

 
Har brygget en ale som etter en ukes lagring ved 8-10C smaker litt søtt, og har litt lite kullsyre. Åpnet en flaske for prøvesmake.
Den er karbonert i romtemperatur i 14 dager. Kan jeg sette den romtemperert en ukes tid til, og "konvertere" noe sødme til kullsyre?
Fungerer gjæra i det hele tatt ved 8-10C, eller ligger den helt i dvale? Altså, hvor mye utvikling kan jeg forvente over tid på nevnte faktorer?
Noen med erfaring?

Ale'n hadde OG på 1,066 og FG på 1,017.
Brukte Wyeast London Ale gjær, og ølet ble stukket om samme dag som tapping på flaske, og tilsatt sukkerlake med 120g sukker til 23l øl. Planen var å få CO2-volum på 2,3.
Kan jeg ha fått med for lite gjær på flaskene etter omstikkinga?
Tips til hva jeg bør gjøre? La det være, og akseptere at det ikke ble helt perfekt? Sette flaskene romtemperert en uke til? La ølet få lagres litt mer ved 8-10C? :jaha:

Tusen takk for alle innspill!  :)
 
1: Ja. du kan sett den romtemperert en uke til.
2: Nei. Om du har Ale gjær. så vil den ikke fungere som den skal ved 8°c

ref:

YEAST STRAIN: 1028  |  London Ale™
Origin:
Flocculation: Medium-Low
Attenuation: 73-77%
Temperature Range: 60-72F, 15-22C
Alcohol Tolerance: 11%ABV
3: Du har IKKE fått med for lite gjær. Du har satt den for kaldt!

4: Sett øllen varmt(rom temp) ca 10-14 dager. så skal du se det blir fres :yes:
 
Torga skrev:
4: Sett øllen varmt(rom temp) ca 10-14 dager. så skal du se det blir fres :yes:

Først og fremst, takk for godt svar! :)
Bare for å klargjøre, så har flaskene allerede stått 14 dager ved 22C. Jeg bør altså la dem stå ytterligere 10-14 dager?
Kan ølet ta skade av dette på noe vis, slik at jeg bør teste med noen få flasker, eller er det bare å sette alle flaskene til videre karbonering?
 
elc skrev:
Bare for å klargjøre, så har flaskene allerede stått 14 dager ved 22C. Jeg bør altså la dem stå ytterligere 10-14 dager?
Kan ølet ta skade av dette på noe vis, slik at jeg bør teste med noen få flasker, eller er det bare å sette alle flaskene til videre karbonering?

:roedme: Leste ikke godt nok din 1. post :bank2:

Det SKAL vær nok med 14 dager i Romtemp. Kan du si noe om hvordan du blandet i sukkerlaken...

Det kan være at du har fått en litt dårlig utblanding. Men da skal du ha flasker som er overkarbonerte

FG på 1,017 er også noe som kan gi utsalg i oppfattet søtlighet.

Ølet skal ikke ta skade av å stå  en periode varmt igjen.
 
Kokte opp ca. 1-2 dl. vann, blandet i 120g sukker, og helte dette i det nye spannet under omstikking.
Tapping på flasker ble deretter gjort omtrent to timer senere.
Det er ingen usmak på ølet, men jeg var nysgjerrig på om det gikk an å konvertere litt sødme til kullsyre så langt ut i prosessen.
Det var forøvrig tilnærmet null bunnfall på den flasken jeg åpnet.
 
Du kan sprette flaskene og tilsette ny gjær, enten rehydrert tørrgjær eller noen dråper fra en aktiv starter. Da vil du også finne ut om noen av flaskene er overkarbonerte.
 
Tilbake
Topp