fading av humlesmak og duft

Jeg er kjent med at humlesmaken og duften svinner hen over tid og at humledrevet øl sånn sett er en ferskvare.

Men hvor lenge er det naturlig at en hjemmebrygget IPA holder på smak/duft?

Grunnen til at jeg spør er at jeg brygget en IPA i romjulen. Denne ble flasket medio januar. Drakk en flaske i helgen og synes mye smak og duft hadde fadet allerede! Noe jeg kan gjøre for å holde bedre på humlen? Denne ble også tørrhumlet med solid mengde Amarillo og Centennial...

Jeg følger jo litt med på prod.dato når jeg kjøper poløl og det er jo vanskelig å få ta i yngre øl enn 3-4 mnd gamle...

Ok, disse har vært lagret i kjelleren. Roughly 10-15 grader. Det har vært en kald vår her i Oslo!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det skjer mye på 4-5 måneder i et humlepreget øl. En IPA som ble brygget i romjula, oppleves nok ikke på langt nær like frisk nå, som da den var fersk.

Men hva er det NØ, Ægir, Kinn og gjengen gjør for at humlen skal holde seg bedre? Noen teknikker eller triks man kan adoptere som amatør?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tror ikke de egentlig gjør noe spesielt, men de har i alle fall flasketappomgsanlegg som blåser CO2ned i flaskene og får ut luft ved tapping.

Minimering av faktorer som fører til oksidering er viktig. Unngå å få luft inn i ølet ved tapping, og ellers er det desidert viktigste å oppbevare ølet kjølig.

Tilbake
Topp