Fat, hvordan fungerer dette?

Hei, selvom dette er min første post har dette vært et veldig nyttig forum for meg som jeg har brukt som referanse når jeg har brygget. Men når har jeg kommet over noe det er vanskelig å finne god informasjon om, nemlig fat.
jeg har veldig lyst til å gå til innkjøp av fat til ølet mitt, men er usikker på en god del ting og håper virkelig på hjelp.

1. Hva må man kjøpe for å få et fungerende system?
2. Hvor bør jeg kjøpe fra? har hørt en del bra om denne siden http://www.brewersdiscount.com/index2.ivnu
3. Hvor kan jeg finne ut av hvordan man kobler disse tingene sammen, fyller dem med øl osv.?
4. Er det noen her som har brukt utstyr til salgs?
 
Hei,

Jeg og FEI kjøpte 16 overhalte fat i fra Brewersdiscount, og er veldig fornøyd med fatene. Terry hos brewersdiscount kan hjelpe deg med å komplementere alt utenom CO2-flaske og regulator dvs slanger koblinger osv. CO2-flaskene har egne gjenger i Norge og Sverige og må derfor kjøpes herfra. Bor du i nærheten av Oslo kan kanskje Aktiv Brannvern i Stanseveien hjelpe deg med dette, og så må du bestille regulator enten i fra Petit eller humlegården i sverige (billiger i Sverige).

Til slutt har US-postal sluttet med båtfrakt, slik at frakten er litt stygg med fly. Send en mail til Terry hos BrewersDiscount og han kan svare deg på alt dette. Pluss at han er "snille" med oss i Norge slik at vi slipper ekstra utlegg om du skjønner :)
 
Min erfaring er at man gjerne må ha 2 eller helst flere slike corneliusfat på ca 19 l per stykk. De finnes i ball lock (NC=Non-Cola=PepsiCo) og pin lock (CC=Coca Cola). Jeg tror de fleste i Norge bruker ball lock så hvis du vil byttelåne fat med andre bryggere så er det anbefalelsesverdig å følge strømmen her, skjønt disse fatene kan være litt dyrere.

I tillegg må man ha en CO2-flaske. Richard nevnte Aktiv Brannvern, og disse har vært behjelpelige med å fylle flasker til bryggeforeningen vår også. De gjør også trykktesting av flasker og de selger sikkert også flasker. Husk da å be om å få avsagd stigerøret. Dette er lettere for dem enn for deg, da flaskene knapt lar seg åpne uten spesielt verktøy (jeg har prøvd med 4 små flasker og ikke fått det til).

Har man gassflasken, så trenger man også en trykkregulator. Selges bl a via Petit eller BevTech i Oslo (Løren/Økern).

Og så trenger du selvfølgelig slanger og koblinger. Her kan du leke Lego for det finnes mange oppsett. Det enkleste er én slange fra CO2 til ølfatet, og så en enkel tappekran for 'øl ut'. Vil du også kunne filtrere øl, så trenger du noen slanger, et filterhus og noen filtercartridges til. I foreningen har vi nylig booket bra resultat med filtre fra Pall, innkjøpt i Tyskland via E-bay. Disse er 'absolutt' og gir et kristallklart øl, dersom man skulle ønske dette.

Forresten, 2 corneliusfat passer ved siden av hverandre i visse benkekjøleskap (uten fryseboks øverst). Da er det bare å montere tappetårn på lokket og festen er i gang! Jeg mener det står mer om slike oppsett noe annet sted på forumet. Se her:

http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=330.0 http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=338.0

Lykke til med anskaffelse og (ikke minst) bruk av ditt fremtidige fatopsett!
 
Tusen takk for hjelp ;D

Skal nok gå til innkjoep så snart jeg har råd.
Er det forresten noen som vet hvor lenge en 5kg co2-flaske kan brukes til å drive ut oel, og hvor mye det kosterå fylle den?
 
Mener det koster rundt 200-250 kr for å fylle den (husker ikke så godt), det var hos Aktiv Brannvern. De har ikke åpent så sent ut på dagen så her gjelder det å være tidlig eller høre med dem. En sånn flaske holder forresten en god stund, spesielt dersom du ikke filtrerer ølet ditt (da havner du på nesten dobbel forbruk). Uten filtrering så kan du sikkert bruke gassen på noen få titals fat, for å gi et grovt anslag.
 
Det meste vil fungere i den pakken utenom Dual gauged regulator som er beregnet på amerikanske CO2-kolber, ellers så ser det ut til å være et meget bra tilbud.
 
Se ellers hva lignende koster deg hos Petit Agentur (ingen importavgift) eller tyske CanDirect.de. Du slipper da treg frakt og får europeisk kvalitet.
 
Nå finnes ikke "treg" frakt som noen alternativ fra USA lenger siden US Postal har kuttet ut båtfrakten (surface mail). Humlegården har et startkit som du kan få sendt til et grensepostkontor i Sverige (post erestante), dette kan være noe å snuse på siden CO2-kolbene i Sverige har samme gjenger som i Norge.
 
Har akkurat gått til anskaffelse av Corneliusfat, og har surfet rundt og funnet noen linker, som kan være til nytte.

Har selv bestilt 4 restaurete fat fra morebeer.com + masse dill til fat, som jeg i ettertid er usikker på om jeg får bruk for (blir noen ganger lett revet med )
Og startsett fra humlegården i sverige.

Det er 9 dager siden forsendelsen fra USA gikk, og i dag kom hentelapp i posten. Gleder meg til i morgen  :D
forsendelsen fra Sverige er til tollbehandling i Oslo, Aner ikke hvor lang tid det tar.
CO2 flaskene som sendes i post er tomme for Co2, og må fylles. I Bergen fyller TYCO etter hva jeg har lest, skal prøve når utstyret kommer frem (har ringt, men de som vet er på ferie).

Leste ett sted at en 6kg CO2tank som brukes bare til å tappe øl holder for ca2000l øl, og hvis du i tillegg bruker den til å gi CO2 til ølet ca700l øl.

Kjenner ingen som bruker fat og kan vise meg, men har funnet mye nyttig på nettet. Hvis noen i Bergensområdet skulle ha anledning ? ......

http://www.brewingtechniques.com/library/backissues/issue5.1/fleming.html http://www.northernbrewer.com/docs/html/corny-keg.html
http://www.brewboard.com/index.php?showtopic=42329
Første linken har to linker til med vedlikehold ol, og er bla skrevet av John Palmer. Teksten her er brukt i utallige andre sider om "kegging". Andre lenke er også god og informativ, og siste er en hjemmeside med bilder, som beskriver bruken.

Er det noe mer å tenke på, eller er det bare å sette igang ?

Har to uker på meg, brygget en ladning med Skottish Ale 60 igår, og en ESB idag. Har i tillegg en lager i kjøleskapet, som kan gå på fat om ca 3uker.
 
da er nesten alt klart til å gå til innkjøp, men hvordan kan jeg kjøle ned ølen i fatet uten et eget kjøleskap?
 
Eget kjøleskap eller ombygd fryser er den beste måten og få kjølt ølet på. Ølet bør stå kjølig for å ha best mulig holdbarhet og smak. Du kan selvfølgelig ha fatet i et vanlig kjøleskap sammen med andre matvarer, men da må du snekre nye hyller med en U skåret ut slik at fatet får plass.
 
Som sagt, egentlig så trenger man ikke så mye mer enn CO2-flasken (med CO2 oppi selvfølgelig :p), corneliusfatene, samt slanger og koblinger mellom disse, og tappekran selvfølgelig. Da kan du ihvertfall sette igang og få erfaring med trykksetting, tapping, kjøling osv. Og det er bare så mye mer håndterlig enn å vaske mugne flasker full av snus som man kjøper til pantepris hos Bunnpris. Jeg kommer nok ikke til å bytte tilbake til flasking, med unntak av litt innimellom.

Kabelsatan derimot kommer nok til å slite litt uten kjøleskap. For har du ikke det så blir det ikke noe kaldt øl rett og slett. Og et fat må nok stå i kjøleskapet i minst et døgn for å kjøle ned fra romtemperatur til drikketemperatur. Er du sikker på at du ikke har plass til et kjøleskap? I verste fall kan du kanskje isolere fatet og henge det ut av vinduet så lenge det ikke er minusgrader ute, uansett nytter det ikke noe nå.

Richard har et bra poeng med å snekre nye hyller. Dette gjelder da bare (benke)kjøleskap som ikke har fryseboks. For har du det, så vil ikke fatet passe uansett.

Apropos noen i bergensområdet som kan dette med kegging, spør Gahr på forumet. Her ser du et innslag filmet hjemme hos ham: http://youtube.com/watch?v=J5S9nIkg3-c
 
Vist du myser litt på bildene på denne siden så ser du at de har en tapperkran på siden av kjøleskapet. og så står fatet i bunn. Tror de har tatt noe plater som da skyves rundt fatet slik at det er plass til annen mat. Litt snekring, så er det utrolig hva man får til:

http://div.org/loftet/bilder.html
 
Har nå kommet ordtlig igang med fatene mine  :D
Det er suverent.

Når jeg bestilte utstyr var jeg usikker på hva jeg trengte, og bestilte mye ekstra for å være sikker på at jeg hadde det jeg trengte. Gjerne dumt, men regner med jeg har reservedeler inn i evigheten.

Når jeg nå er igang med fatene er jo alt utrolig enkelt. Det er ikke værre enn enn + og - på batterier.
Ikke minst alt er bedre.
Har bedre kontroll på CO2 nivået på ølet. Ølet er generelt klarere, og har jevnere og høyere kvalitet.

Bestilte noe fra USA, og det gikk fort og greit. Posten i Norge rotet skikkelig med en del av forsendelsen. Det førte til at jeg måtte fortolle inn den billigste forsendelsen, så det var ikke så mye den veien.
Nå er dollarkursen en krone lavere, så det kunne blitt billigere.
Men har man penger bør man kjøpe gjennom norske leverandører.

Ja, ja det blir en god stund til jeg skal flaske noe øl. Det blir i såfall fra fat til flaske.
 
hvor mye betalte du i frakt fra USA?
dette blir bare mer og mer fristende. og hvor kjøpte du gassbeholderen forresten?
 
Kjøpte fra Morebeer.com, hvor de har egen utregner for frakt etter hvor mye som er lagt inn i bestilling.

Gassbeholder fra Humlegaarden.
 
Tilbake
Topp