Vi havner raskt med dyrere vann om vi fortsetter trenden (personlig gjetning/hypotese).
Er nok ikke helt sånn det fungerer, du har fra vannverket en øyeblikkelig leveringskapasitet og en oppgitt kapasitet pr år. Hva jeg refererte til over som var svaret fra søket var jo årlig kapasitet. Men uansett vil jeg tro at vannverka på Østlandet tar høyde for at bestemor kan vanne planter eller i verste fall ta seg et uplanlagt bad, onkel Kåre kan varme seg litt ekstra i dusjen, eller
@akarlsen kan bruke Starsan i et ølfat. Dette er faktisk storm i vannglass hva dere prater om.
Prisene for vann (helt absurd for meg å snakke om her fra Sunnmøre) er relatert til vedlikehold på ledningsnettet vel så mye som forsyningen. Har lest at det er utgammelt opplegg i hovedstaden, og det vil koste milliarder å utbedre. Og det er jo naturligvis helt urelevant mot forbruk, når røra må byttes på grunn av alder.
Hvis produksjonskapasiteten er dobbelt av gjennomsnittlig forbruk, så er 19 liter av gjennomsnittlig 170 liter i døgnet drøyt 5% av maks - dersom
alle gjorde det hver dag. Hvor ofte tenker du at det er nødvendig for deg å skylle et ølfat med 19 liter?
Folk må sette ting i en litt større sammenheng, ref. hva jeg gjorde mot oppdrettsanlegg som vel er en av de største forbrukerne av ferskvann i landet. Man kjøper ikke laks eller røye eller whatever i butikken, ser på prislappen, denne fisken har brukt x liter ferskvann, denne litt mindre for den har anlegg med resirkulering. For: Det. Spiller. Ingen. Rolle. At man skal spare på 19 liter vann som ølbrygger? Da har man valgt feil hobby. Kanskje ta opp strikking? Eh, vel. Ikke hvis man er redd for vannforbruk. Et nøste bomullsgarn behøver omtrent 500 liter vann fra åker til genser. Avløpet fra fabrikken går jo til rensestasjonen også, som Starsanvannet. Prøve noe som ikke behøves å bli rensa da. Kanskje golf er hobbyen, virker å være populært for oss middelaldrende mannfolk. Skal man tro på søket mitt (pro) så er lavt forbruk pr golfklubbmedlem på østlandet 38,000 liter vann pr år. Middels forbruk på tørre år - 100,000 liter pr medlem årlig.
Nok et bevis på at Nordmenn nok er et av verdens mest kuede folkeslag. En liten funfact på slutten av innlegget som kommer i en tråd som ble alt for lang da mitt første svar er godt nok, og sant nok for trådstarter: Norge er kun bak Island av alle land i hele Europa på ferskvannsforsyning. Norge er nummer 8 globalt rangert for ferskvannsforsyning per innbygger. Nært dobbelt så mye som Brasil som har verdens største totale vannressurser. Vannet vårt er historisk nyttet for å bygge den velstanden i landet som vi kjenner i dag gjennom tilgang på billig vannkraft for både bedrifter og private. Sånn må det også være i framtida, og jeg håper jo at man får endret kraftpolitikken slik at det kan bli slik.