Rent nok?

Hvis dere må spare såpass på vannet at man knapt kan vaske tallerkner så ville jeg vurdert om det var verdt å bo i hovedstaden. Kjør på med utblandet starsan og få ølfatet ditt desinfisert og lufttomt @akarlsen
Vi har jo vann, selv om det innføres begrensninger på vanning noen somre, det er vel knapt det som er poenget. Poenget er at det er ressurskrevende å rense og distribuere drikkevann, og det er dårlig praksis å overforbruke ressurser.

Nå må jeg innrømme at jeg ikke veit dette, men jeg antar at ressursbruken knyttet til vannforsyning avhenger av forbruket. Altså at det ikke er som en elv som renner uansett om du tar noen liter eller ikke. Hvis vannverket uansett renser til makskapasitet og lar overskuddet følge elva ut i sjøen er poenget borte, men sånn tror jeg ikke det er.

Vannet skal renses to ganger - på vei inn, og på vei ut. Det skal skilles ut gift fra gråvannet, fordi vi trenger å gjenbruke mye av det nyttige innholdet. Det brukes i tillegg mye kjemikalier for rensing av avløpsvannet. Spiller ingen rolle hvor i landet en bor, det skal renses to ganger uansett.

Hvis vannverket uansett renser til makskapasitet og lar overskuddet følge elva ut i sjøen er poenget borte, men sånn tror jeg ikke det er.
De har en makskapasitet og fyller vannledninger med angitt trykk til en hver tid. Tankene er fulle og når man blir bedt om å spare så er det fordi kilden har lav vannstand.

Hvis vannverket ikke har nok vann til å opprettholde høyt nok trykk blir de nødt til å stenge leveransen, da kloakk (og andre forurensninger) ofte går i samme grøft. Det er mye lekkasjer i begge føringer, og det som holder ferskvannet rent (nok) er at det er høyere trykk på innsiden enn utsiden. Det blir raskt katastrofe om vannverket ikke kan levere vann, og derfor er det krav til stort kapasitetsoverskudd (basseng). Nordmenn bruker om lag 180l vann i døgnet, forslaget til @Steinar Huneide er at det er ukritisk å øke forbruket med 10%. Vel, det er ikke lett å finne ut hva 170 liter 2 x renset vann koster samfunnet, men en skal vel ikke være rakettforsker for å gjette at det ikke er småpenger - særlig når en med dette må øke totalkapasiteten med 10% i samme slengen (utbygging/utbedring vannrør, samt nye kraftverk etc, samt flere renseanlegg. Til sammenligning koster vann mye mer penger i f.eks. Danmark, hvor snittforbruket er rundt 100l prs/dgn. Vi havner raskt med dyrere vann om vi fortsetter trenden (personlig gjetning/hypotese).

Vi havner raskt med dyrere vann om vi fortsetter trenden (personlig gjetning/hypotese).

Er nok ikke helt sånn det fungerer, du har fra vannverket en øyeblikkelig leveringskapasitet og en oppgitt kapasitet pr år. Hva jeg refererte til over som var svaret fra søket var jo årlig kapasitet. Men uansett vil jeg tro at vannverka på Østlandet tar høyde for at bestemor kan vanne planter eller i verste fall ta seg et uplanlagt bad, onkel Kåre kan varme seg litt ekstra i dusjen, eller @akarlsen kan bruke Starsan i et ølfat. Dette er faktisk storm i vannglass hva dere prater om.

Prisene for vann (helt absurd for meg å snakke om her fra Sunnmøre) er relatert til vedlikehold på ledningsnettet vel så mye som forsyningen. Har lest at det er utgammelt opplegg i hovedstaden, og det vil koste milliarder å utbedre. Og det er jo naturligvis helt urelevant mot forbruk, når røra må byttes på grunn av alder.

Hvis produksjonskapasiteten er dobbelt av gjennomsnittlig forbruk, så er 19 liter av gjennomsnittlig 170 liter i døgnet drøyt 5% av maks - dersom alle gjorde det hver dag. Hvor ofte tenker du at det er nødvendig for deg å skylle et ølfat med 19 liter?

Folk må sette ting i en litt større sammenheng, ref. hva jeg gjorde mot oppdrettsanlegg som vel er en av de største forbrukerne av ferskvann i landet. Man kjøper ikke laks eller røye eller whatever i butikken, ser på prislappen, denne fisken har brukt x liter ferskvann, denne litt mindre for den har anlegg med resirkulering. For: Det. Spiller. Ingen. Rolle. At man skal spare på 19 liter vann som ølbrygger? Da har man valgt feil hobby. Kanskje ta opp strikking? Eh, vel. Ikke hvis man er redd for vannforbruk. Et nøste bomullsgarn behøver omtrent 500 liter vann fra åker til genser. Avløpet fra fabrikken går jo til rensestasjonen også, som Starsanvannet. Prøve noe som ikke behøves å bli rensa da. Kanskje golf er hobbyen, virker å være populært for oss middelaldrende mannfolk. Skal man tro på søket mitt (pro) så er lavt forbruk pr golfklubbmedlem på østlandet 38,000 liter vann pr år. Middels forbruk på tørre år - 100,000 liter pr medlem årlig.

Nok et bevis på at Nordmenn nok er et av verdens mest kuede folkeslag. En liten funfact på slutten av innlegget som kommer i en tråd som ble alt for lang da mitt første svar er godt nok, og sant nok for trådstarter: Norge er kun bak Island av alle land i hele Europa på ferskvannsforsyning. Norge er nummer 8 globalt rangert for ferskvannsforsyning per innbygger. Nært dobbelt så mye som Brasil som har verdens største totale vannressurser. Vannet vårt er historisk nyttet for å bygge den velstanden i landet som vi kjenner i dag gjennom tilgang på billig vannkraft for både bedrifter og private. Sånn må det også være i framtida, og jeg håper jo at man får endret kraftpolitikken slik at det kan bli slik.

Nok et bevis på at Nordmenn nok er et av verdens mest kuede folkeslag.
At jeg ikke liker å sløse med ressurser er et bevis på at jeg tilhører "et av verdens mest kuede folkeslag"? Det tar jeg faktisk som en fornærmelse både personlig og på vegne av alle som har lært seg å være sparsommelige som en del av en anstendig oppdragelse.

At jeg ikke liker å sløse med ressurser er et bevis på at jeg tilhører "et av verdens mest kuede folkeslag"? Det tar jeg faktisk som en fornærmelse både personlig og på vegne av alle som har lært seg å være sparsommelige som en del av en anstendig oppdragelse.
Når man har brukt 19 liter vann til å desinfisere et ølfat, og tømme det for luft så er det ikke sløsing! Hvis man tror det så må man faktisk stikke fingeren i jorda og tenke over hva man faktisk bekymrer seg for her i livet. Trekk sammenligninger mot hva annet som er forbruk av ferskvann, så blir man mindre enn et støvkorn i en maltsekk.

Når man har brukt 19 liter vann til å desinfisere et ølfat, og tømme det for luft så er det ikke sløsing! Hvis man tror det så må man faktisk stikke fingeren i jorda og tenke over hva man faktisk bekymrer seg for her i livet. Trekk sammenligninger mot hva annet som er forbruk av ferskvann, så blir man mindre enn et støvkorn i en maltsekk.
Det er jo ikke noe argument at det er mye annet som er større sløsing. Jeg skrur av vasken når jeg pusser tenna også, selv om verden knapt går under av det. Det er jo ingen her som sier op ikke skal rense fatene sine som nødvendig, bare ikke i unøda.

Det er jo ikke noe argument at det er mye annet som er større sløsing. Jeg skrur av vasken når jeg pusser tenna også, selv om verden knapt går under av det. Det er jo ingen her som sier op ikke skal rense fatene sine som nødvendig, bare ikke i unøda.
Det er greit nok det om man har vannmåler og betaler for literne. Vi har ikke det. Jeg betaler nå om et par dager en samlefaktura på kommunale utgifter som kommer en gang i kvartalet. Den er på kr 3300ish som er eiendomsskatt, feier, vann og avløp.

Klart at om man betaler for kubikken så kan man stenge av vannet når det bare renner i avløpet. Hva jeg mente med å være kuet, er den gjengse nordmann som er over gjennomsnittlig konform. Når man snakker om vann og sparing, så er det naturlig å tenke på kraftproduksjon samtidig. Og det blir ei politisk bombe som jeg ikke tenker å fyre av her på forumet, så innlegga blir sletta.
@Steinar Huneide : Jeg synes det er underlig å bagatellisere/latterliggjøre andres varsomhet med bruk av verdifulle resurser. Hva er hensikten?
Hvis du syns det er latterliggjøring så var det ikke hensikten, men bagatellisering det er jeg absolutt med på, og det var en stor del av hensikten da vi faktisk bor i Norge og ikke Nigeria hvor det er langt mellom reint drikkevann. Så er denne verdifulle ressursen straks fornyet når det regner igjen, etter at vannet som renner ut i havet fordamper og regner ned på oss.

Da det er åpenbart at du har bestemt deg, og ikke vil høre på argumentene (eller forstår dem) om at vi ikke snakker om regnvann her, så avslutter jeg min deltagelse vedr. vann i denne tråden.

Da det er åpenbart at du har bestemt deg, og ikke vil høre på argumentene (eller forstår dem) om at vi ikke snakker om regnvann her, så avslutter jeg min deltagelse vedr. vann i denne tråden.
Lige måde, du forstår vel at vannet du dusjer i, spyler terrassen med, eller brygger med er regnvann som går gjennom et vannverk. Regner det lite en periode, må man spare på vannet. Regner det mye er det bare å peise på, det overskytende vannet fra drikkevannskilden renner ut i elva. Vannverket klarer det helt fint.

Hvis målet ditt var å overbevise andre om at du hadde rett i å gjenbruke et tomt fat brukt med vann fra krana uten å desinfisere det så er det du som var forhåndsbestemt og jeg ser da egentlig liten grunn til å ha oppretta tråden i utgangspunktet. Jeg argumenterer i mot at det er viktig å spare 19 liter vann til dette formålet og grunnlegger det såpass nøye med kapasitet og forholdstall mot annet forbruk. Du gjør det jo ikke hver dag, kanskje en gang annenhver måned?

Vær så god om å fylle øl rett på fatet, det er naturligvis helt opp til deg. Risikoen er lagt frem. Siden fatet er tømt for luft så kunne du ha fylt på en liter vann med 2 ml starsan og rista fatet før du tappa det ut igjen, så er du vertfall ganske trygg.

Sist redigert:
Tilbake
Topp