Feil OG

SkogheimH

Norbrygg-medlem
Jeg brygget øl i går og mistenker at jeg har mesket på for lav temperatur. Termometeret tok kvelden slik at jeg ikke fikk kontrollert under veis. OG skulle ha havna på rundt 1.094, men jeg endte opp helt nede på 1.081.

Jeg har aldri havnet så langt unna OG målet tidligere og lurer på om for lav mesketemperatur alene kan utgjøre denne differansen?

Setter veldig pris på tilbakemeldinger og råd om eventuelle endringer jeg kan gjøre til neste gang.

Hvis du har mesket i et område som er et stykke fra optimalt temperaturområde for de enzymene som konverterer stivelse til sukker så kan det stemme ja.

Men når du sier at det tok kvelden underveis, så vet du vel kanskje tempen i begynnelsen?

Ja jeg hadde termometer en halv time og lå mellom 67 og 68 grader hele veien. Isolerte kjelen med dobbelt ligge underlag, så temperaturen bør ikke ha sunket så mye! Men er litt usikker på hva jeg har gjort for å bomme såpass mye på OG.

Jeg ville ikke satt fingeren på temperaturen i dette tilfellet, du har vært godt innenfor.

BIAB? Det er uansett ikke uvanlig å miste noen poeng når du går for en OG oppi området du gikk for ifht brygg som ligger rundt 50-70. Det spørs noe på hvor god plass du har i mesken.

Det var litt tett, så mulig jeg ikke har klart skylle ut nok av sukkeret :s Satser på at det blir godt øl av det :)

Takk for tilbakemeldinger

Tilbake
Topp