Stout, Mangrove Jack M15 og BeerGas

Hei, er ny på dette forumet og har ikke mer enn ca. 30 brygg på cv`n :) Har nettopp fatet en "dry stout" , og FG ble litt høy i forhold til oppskriften lagt inn i BeerSmith.
I følge oppskrift skulle OG være 1.047 jeg havnet på 1.052, FG skulle bli 1.009 jeg havnet på 1.018. Det hører med til historien at råvareleverandøren hadde pakket 0,5kg for lite flaked barley, så dette ble erstattet med 0,5kg ekstra Maris Otter. Dette kan nok forklare noe av differansen på OG, men jeg lurer på om noen har noen erfaringer med det å havne på 1.018 i forhold til forventet 1.009?

Oppskriften er: 81% Maris otter(skulle vært 73%), ca. 9% flaked barley (skulle egentlig vært 18%) og ca.9% svart malt. Mesket på 64 grader i 70 min og utmesket på 78 grader i 15 min. Brygget på en Speidel 20 plus. Oksygenert vørter med ren oksygen, tilsatt 2 pk. Mangrove Jack M15 tørr gjær (rehydrert). Satt til gjæring på 20 grader. Gjæringen starter allerede etter 12-13 timer og var "over" etter 2-3 døgn (dvs. den synket fra 1.052 til 1.020 ila 3 døgn, og sank fra 1.020 til 1.018 fra dag 4 til dag 14). Førsøkte med litt lett rulling på gjæringsdunken og satt opp temp til 22 grader, uten at dette endret på noe.

Noen som har noen teorier om det er gjærtypen eller bryggeprosessen som skaper avviket? Har også et Russian Imp.stout allgrain sett liggende, og her er det samme gjær som følger med...bør jeg velge annen gjær?

Lurer også på om noen har noen erfaringer med Stout, fat og beergas. Har etter 2-3 dagers karbonering (ca.0.8-0.9 bar i kjøleskap) begynt å få litt " liv" i stout`n, men ved påkopling av beergasregulator (2 bar trykk) og beeargas patroner, kommer ikke det velkjente skummet ut av kranen (jeg har stoutkran og disc)? Kan dette skyldes for lite Co2 karbonering, og at jeg må ha mer co2 i før Beergas patronene kommer til nytte?

Anyone?
 
Mangrove Jack M15
Denne har lav utgjæring, ofte bare 65-70%. Så FGen din er som forventet ved bruk av denne gjæren.
Har også et Russian Imp.stout allgrain sett liggende, og her er det samme gjær som følger med...bør jeg velge annen gjær?
Ja, det mener jeg helt klart at du bør vurdere en annen gjær. S-04 og US-05 er gode alternativer til den ølstilen, men også Nottingham og Verdant kan gi deg en god Imperial Stout. Alle disse gjærsortene tar 75-78% utgjæring, men så komme det jo an på oppskrifta hvor mye røsta malt som er brukt, det bidrar med en del sukkerarter som gjæra ikke spiser. Har du link til ølsettet?
 
Dette med beergas og karbonering og nitrotapping av Stout hjemme tror jeg nærmer seg VK2 i hjemmebrygging.

Korriger meg hvis jeg tar feil men f.eks Guinness, mener jeg er naturlig karbonert til ca 1.5 volumer (lavt) med CO2, så tvangskarboneres/nitrogeneres det med blandingsgass (25% CO2 og 75% N2) ved så mye som 4 bar (den lave andelen CO2 i gassblandingen holder vel andelen CO2-karboneringen nede på 1.5 volumer selv ved dette trykket. Ølet tappes og serveres så på dette høye trykket med samnme blandingsgass.

Har hatt lyst til å prøve men mangel på tilgang til beergas har stoppet meg. Dyrt å leie flasker beregnet på uteliv og jeg har ikke mulighet til å blande gass selv.
 
Denne har lav utgjæring, ofte bare 65-70%. Så FGen din er som forventet ved bruk av denne gjæren.

Ja, det mener jeg helt klart at du bør vurdere en annen gjær. S-04 og US-05 er gode alternativer til den ølstilen, men også Nottingham og Verdant kan gi deg en god Imperial Stout. Alle disse gjærsortene tar 75-78% utgjæring, men så komme det jo an på oppskrifta hvor mye røsta malt som er brukt, det bidrar med en del sukkerarter som gjæra ikke spiser. Har du link til ølsettet?
Takk for tilbakemelding :)

Her er link til ølsettet: Imperial Stout Ølsett | Brewshop - størst utvalg i ølbrygging
 
Dette med beergas og karbonering og nitrotapping av Stout hjemme tror jeg nærmer seg VK2 i hjemmebrygging.

Korriger meg hvis jeg tar feil men f.eks Guinness, mener jeg er naturlig karbonert til ca 1.5 volumer (lavt) med CO2, så tvangskarboneres/nitrogeneres det med blandingsgass (25% CO2 og 75% N2) ved så mye som 4 bar (den lave andelen CO2 i gassblandingen holder vel andelen CO2-karboneringen nede på 1.5 volumer selv ved dette trykket. Ølet tappes og serveres så på dette høye trykket med samnme blandingsgass.

Har hatt lyst til å prøve men mangel på tilgang til beergas har stoppet meg. Dyrt å leie flasker beregnet på uteliv og jeg har ikke mulighet til å blande gass selv.
Hei, har kjøpt en enkel beergas-regulator og en 10-pack med beergas patroner link: Beer Gas mini regulator | Brewshop - størst utvalg i ølbrygging og Beer Gas patroner cartridges chargers | Brewshop - størst utvalg i ølbrygging

Fikk forklart at hvis jeg først karbonerte stout fatet lavt (1.2 + volumer), med vanlig co2 og deretter koplet av co2 og koplet på beergas regulatoren og patronene (30%co2 / 70%nitro) og justerte trykket til ca. 2-2,4 bar, så skulle dette angivelig gjøre susen. Jeg koplet på co2 til jeg "trodde" jeg hadde nok co2 (etter 2-3 dager) og koplet på beergas.......det ble ikke skum av det. Har nå koplet på co2 igjen og co2 karbonerer den litt til, før jeg gjør nye forsøk med beergaspatronene
 
Hei igjen,
Ser at jeg har tatt feil og du har rett ang trykk, StigL.

På side 11 i denne pampfletten fra Guinness, som vel må kunne påstås å kunne dette ned nitrotapping, skal serveringstrykket være 35 psi (2.4bar). Gassblandingen er 30% CO2 og 70% N2.



Siden du ikke fikk skum; har du stoutkran med slik hullskive i tappekranen for å tvinge gassen ut av løsning under tappinga?
 
Hei igjen,
Ser at jeg har tatt feil og du har rett ang trykk, StigL.

På side 11 i denne pampfletten fra Guinness, som vel må kunne påstås å kunne dette ned nitrotapping, skal serveringstrykket være 35 psi (2.4bar). Gassblandingen er 30% CO2 og 70% N2.



Siden du ikke fikk skum; har du stoutkran med slik hullskive i tappekranen for å tvinge gassen ut av løsning under tappinga?
Hei,

har stoutkran med denne hullskiven ja. Siden jeg karbonerer dette "stout-fatet" sammen med de andre fatene jeg har (med 0,8-0,9 bar trykk), vet jeg jo ikke når jeg har 1,2 volumer, eller når jeg skal kople av co2 og kople på beergas. Tror jeg får bytte mellom co2 og beergas hver dag, frem til skummet evt. dukker opp :)
 
Hei,

har stoutkran med denne hullskiven ja. Siden jeg karbonerer dette "stout-fatet" sammen med de andre fatene jeg har (med 0,8-0,9 bar trykk), vet jeg jo ikke når jeg har 1,2 volumer, eller når jeg skal kople av co2 og kople på beergas. Tror jeg får bytte mellom co2 og beergas hver dag, frem til skummet evt. dukker opp :)

Hvilken slange har du fra fat til tappekran? Størrelse og lengde?
 
Ja, der hadde jeg utvilsomt kjøpt inn og brukt US-05 eller S-04. Om du ønsker å prøve deg på ferskgjær med denne så er det et stort utvalg. Frister å teste denne fra White Labs i min neste stout. Litt underpitch å bare bruke PurePitchen, så det kan være en fordel å ta av en halvliter før kok som du kjøler til 20Cish og tømmer over gjæra i så den får seg en vitalitetsboost hvertfall før man pitcher.

 
Tilbake
Topp