Hva har vi gjort feil?

God kveld godtfolk. Jeg er nå trygg på at batch nr 2 gjærer som den skal, etter å ha tapet igjen lokket. Jeg kom hjem fra arbeid i dag, og det hadde kommet skum opp gjennom gjærlåsen. Jeg desinfiserte og bytta gjærlåsen, satt den ikke like dypt som tidligere, og hadde litt mindre starsan i denne gang. Nå putrer den som bare det. Så takk for hjelpen med det.

Men nå kommer mitt neste spørsmål, angående OG målingene jeg har gjort før gjæring, og underveis på de 2 forskjellige batchene. Skal gjøre så godt jeg kan med å forklare under, og håper dere kan svare på om vi får brukbart øl av det eller ikke.

ABV på dette settet skulle være 5% og en OG på 1.048, og en FG på 1.008. Med en gjæringsperiode på 14 dager.

Problemstilling 1:
Batch 1, den vi kokte først, som fikk lavest OG måling etter vi måtte dele brygget i 2, hvor mesteparten av sukkeret havnet i batch 2. Her målte vi en OG på 1.020. Etter å ha konsultert med Google sin AI gemini, fikk vi beskjed om at vi kunne tilsette en sukkerlake bestående av 1.5 liter vann og 1.8 kilo sukker for å gi brygget et dytt opp til 1.048. Vi gjorde dette, tilsatte laken når den hadde nådd samme temperatur som ølet. Dette gjorde vi på dag 3 av gjæringen, klokken 7 om morgenen. Jeg målte gravity senere samme ettermiddag, og fikk en måling på 1.026. I dag (dag 4), 24 timer senere, fikk jeg en måling på rundt 1.010. Det er fortsatt masse aktivitet i gjærlåsen.

Problemstilling 2:
Batch 2, den hadde vi ikke tid til å koke før 2 dager etter vi satt batch 1 til gjæring. Alt gikk som det skulle under kok, og målt OG var 1.060. Vi trodde det kunne være en liten feilmåling her grunnet alt grumset i prøveglasset. Men tok en ny gravity måling i går (dag 2) etter alt grumset hadde fått legge seg, og vi fikk en måling på 1.056. Alt virker OK så langt. Tok en ny måling i dag (dag 3) på 1.030. Etter jeg bytta gjærlås og hadde litt mindre vann i denne gang, har jeg mye mer aktivitet i låsen.

Så hva tror dere, folkens? Jeg er mest bekymret for batch nr 1, men samtidig stusser jeg litt på at batch 2 spiste 30 gravity poeng på 2 dager.

Beklager lang post, men dette har blitt en morsom og lærerik hobby som jeg håper vi lærer mye av, og jeg er utrolig glad for at vi har et så flott samfunn her på Norbrygg.

Sist redigert:
1.056 til 1.030 på to dager virker relativt normalt. Hvilken gjær, og hva slags temperatur står den på?

Den batchen som i praksis er ~50% sukker ville jeg ikke hatt de høyeste forventningene til :) Siden sukker gjærer helt ut og alkohol er lettere enn vann kommer den til å lande på en veldig lav FG.

Tilbake
Topp