Feil på manometer?

jeg har et lite problem med en av regulatorene mine, eller rettere sagt ene manometeret.

Jeg kjøpte meg en regulator på Biltema og nye manometer fra Kina. Byttet ut manometeret men det er noe rart. Det funker tilsynelatende greit, i alle fall ved første øyekast. Kobler til CO2, juster trykk til knapt 1 bar, og hører at det siver inn i fatet. En halv time etterpå står nåla på over 2 bar... Hva skjer?
 
Er dette noe som lar seg reparere på noen måte?

Eller kan det være slik at jeg har hatt høyere trykk på fatet tidligere og at CO2 siger ut av øl'et og at det derfor får nålen til å stige?
 
Sist redigert:
Hvis det siger ut av fatet bør nålen vise likt eller evt synke iom at du mister trykk.

Mtp regulatorer så mener jeg det er en ting man bør legge i noen kroner. For hvis den ikke funker så blir den dyr iom at du må bruke penger et annet sted, gass.
 
Hvis det siger ut av fatet bør nålen vise likt eller evt synke iom at du mister trykk.

Mtp regulatorer så mener jeg det er en ting man bør legge i noen kroner. For hvis den ikke funker så blir den dyr iom at du må bruke penger et annet sted, gass.

Joda, men jeg har ikke lekasje. Tankegangen var om dersom jeg tidligere har hatt 3 bar trykk på fatet, slik at øl'et har blitt "overkarbonert", vil dette føre til at nålen på manometeret stiger overt tid hvis jeg bytter regulator og stiller denne på 1 bar, slik at overkarboneringen reduseres? Det trykket må vel bli av en plass...
 
Er fatet tett går "trykket" ingen plass vist væsken(ØL'et) er mettet for co2 og det har konstant temperatur....
Øker du temperaturen øker trykket siden co2en går ut av ølet,kjøler du skjer det motsatte..

Har du for mye co2 i ølet så slipper du av litt trykk,rister fatet og slipper av litt til helt til det er passe..(prøvesmak underveis)..
Ender du opp med for lite co2 i ølet,setter du på litt mer trykk og rister inn co2 igen..(prøvesmak underveis) Gjøres på serverings temperatur..
 
Tankegangen var om dersom jeg tidligere har hatt 3 bar trykk på fatet, slik at øl'et har blitt "overkarbonert", vil dette føre til at nålen på manometeret stiger overt tid hvis jeg bytter regulator og stiller denne på 1 bar, slik at overkarboneringen reduseres? Det trykket må vel bli av en plass...

ser ikke annet enn at du tenker rett :)
 
Er fatet tett går "trykket" ingen plass vist væsken(ØL'et) er mettet for co2 og det har konstant temperatur....
Øker du temperaturen øker trykket siden co2en går ut av ølet,kjøler du skjer det motsatte..

Har du for mye co2 i ølet så slipper du av litt trykk,rister fatet og slipper av litt til helt til det er passe..(prøvesmak underveis)..
Ender du opp med for lite co2 i ølet,setter du på litt mer trykk og rister inn co2 igen..(prøvesmak underveis) Gjøres på serverings temperatur..
Det var bare et eksempel på overkarbonert øl, noe jeg ikke har.

Et annet eksempel. Dersom jeg fyller fatet halvfullt med karbonert øl og fjerner alt trykket i fatet. Etter en stund vil vel øl'et være mindre karbonert og "likevekten" i fatet opprettet. Hadde fatet vert tilkoblet regulatoren med mindre trykk enn i fatet, ville vel nålen på manometeret steget i takt med at fatet oppnådde equilibrium?
 
Det var bare et eksempel på overkarbonert øl, noe jeg ikke har.

Et annet eksempel. Dersom jeg fyller fatet halvfullt med karbonert øl og fjerner alt trykket i fatet. Etter en stund vil vel øl'et være mindre karbonert og "likevekten" i fatet opprettet. Hadde fatet vert tilkoblet regulatoren med mindre trykk enn i fatet, ville vel nålen på manometeret steget i takt med at fatet oppnådde equilibrium?


Ja, fatet og manometeret etter ventilen i trykkregulatoren er jo koblet sammen så alt som skjer i fatet vises på manometeret, alt som skjer i co2 flaska vises på manometeret på "høytrykk" siden.
 
Det var bare et eksempel på overkarbonert øl, noe jeg ikke har.

Et annet eksempel. Dersom jeg fyller fatet halvfullt med karbonert øl og fjerner alt trykket i fatet. Etter en stund vil vel øl'et være mindre karbonert og "likevekten" i fatet opprettet. Hadde fatet vert tilkoblet regulatoren med mindre trykk enn i fatet, ville vel nålen på manometeret steget i takt med at fatet oppnådde equilibrium?

Ikke nødvendigvis.. det er avhengig av temperatur/bevegelse...

Åpner du en cola flaske for 2.gang så er det ikke noe trykk å snakke om i flaska med mindre den har steget i temp/du har ristet på den..setter du den i fryseren en 1/2 t så vil du få et svakt vakuum i flaska... samme gjelder øl på fat
Glem hele greiene med likevekt det er ikke noe å tenke på..
 
Med mindre det sitter en tilbakeslagsventil et sted man ikke vet om. Da vil det ikke bli riktig. Men det høres litt mystisk ut ja.
 
Har fat med g kobling, der er d tilbakeslagsventil på gass..står fatet i ro så er det 1 bar på det i ukevis når manometeret settes på 1 bar..
 
Ikke nødvendigvis.. det er avhengig av temperatur/bevegelse...

Åpner du en cola flaske for 2.gang så er det ikke noe trykk å snakke om i flaska med mindre den har steget i temp/du har ristet på den..setter du den i fryseren en 1/2 t så vil du få et svakt vakuum i flaska... samme gjelder øl på fat
Glem hele greiene med likevekt det er ikke noe å tenke på..

Det er ikke meningen å være vanskelig her, jeg prøver bare å forstå hvordan co2 oppfører seg :)

Så du mener at dersom fatet mitt står på kjølen med jevn temperatur, uten å være tilkoblet co2, så vil ikke det bli mindre co2 i ølet selv om jeg har lekkasje i fatet?
 
Var ikke det jeg skreiv..
Du får ikke noe trykk oppbygning..
Samme som en flaske cola.. står den åpen blir den dau..er den korket holder den seg mye bedre..
Har du lekasje så forsvinner jo co2...

Men problemet ditt var vel regulatoren som ga for høyt trykk på fatet?
 
Var ikke det jeg skreiv..
Du får ikke noe trykk oppbygning..
Samme som en flaske cola.. står den åpen blir den dau..er den korket holder den seg mye bedre..
Har du lekasje så forsvinner jo co2...

Men problemet ditt var vel regulatoren som ga for høyt trykk på fatet?

Det er det jeg ikke vet, men prøver å finne ut av... Jeg stiller den på lavt trykk, men etter en tid er den opp i vesentlig høyere trykk. Om det kommer fra ene eller andre siden vet jeg ikke....

Det er det at det ikke blir noe trykk oppbygging jeg ikke skjønner....

Hvis jeg har et halvt fat med øl... I øl'er det karbonert med 3 bar over lang tid, deretter slipper jeg ut trykket i fatet slik at det bare er 1 bar på fatet... Vil det ikke etter en stund da bli 2 bar i øl'et og 2 bar i tomrommet?
 
Sist redigert:
Mitt tips er å stenke "hovedventilen" på flaska etter du har redusert trykket i fatet, da har du isolert en av de to kilder for CO2 inntrengning til "tomrommet" over øllet.
-Hvis trykket øker med stengt ventil, så kommer CO2en fra øllet (som da er/var overmettet med CO2).
-Hvis trykket ikke øker, så er det regulatoren som er skrot. Ved dette resultatet kan man igjen åpne hovedventilen, øker trykket da er du 100% sikkert på at den regulatoren ikke passer formålet.
 
Tilbake
Topp