Feilsøking av kjøleskap. Hjelp

Hei. Har fått et kjøleskap type brus skap.
Det virker selfølgelig ikke men håpe var at det var termostaten som var feilen.

Jeg bypasset termostaten, men fant da ut at så heldig var jeg ikke. Noe skjer når jeg kobler til strømme. Kommer en lyd som om kompressoren skal til å starte men den bare kutter etter få sekunder.

Kompressoren er utstyrt med en kondensator og jeg regner med det er et slags værn av noe slag.

Mulig det er en av disse komponentene som er problemet.

Noen som har noen gode tips. Skapet ser veldig nytt ut så hadde vært deilig hvis det var mulig å få det til.
 
Motoren er 3 fas,derfor kondensator,den lager 3, fasen for å si det enkelt..

Noe er gale med kompressoren så den klarer ikke dra rundt,derav den slår ut etter noen sek.. kompressoren være skjært feks. vist all gass er lekket ut,da har den gått seg varm og skjært seg..
Du kan prøve å gi den noen kakk med en hammer og se om det hjelper.. du må vente noen min etter den har slått ut før den vil prøve starte igjen..
 
Så du har mest trua på at det er kompressoren og ikke releet eller kondensatoren som er problemet?
 
Skal måle kompressoren når Jeg får tid men håpet at det var en av komponenterne før kompressoren som var problemet.
 
Ikke godt å si.. bruker en kjøleskap kompressor som luft kompressor,og den gjør akkurat det du sier vist vi ikke trykkavlaster utløpet før vi startet den.. lager en svak dur for så å kutte etter et par sek....står stempelet fast vil den gjøre det samme...

Du kan jo måle strøm trekket på den når den prøver å starte,trekker den lite så er den noe feil med det elektriske,trekker den mye så står den nok fast..
 
Da har jeg fått igang kjøleskapet. Tok ut releet og kondensatoren og satt på en starter fra en annen kompressor. Da startet kompressoren som den skulle. Koblet av etter en liten stund. Da merket jeg at starteren som jeg satt på var litt varm. Får se hvordan det går nå når jeg kjører en test.
DSC_0269.JPG
 

Vedlegg

  • DSC_0271.JPG
    DSC_0271.JPG
    218,9 KB · Sett: 25
Gikk ikke som håpet. Kompressoren startet å gikk. Tok meg en runde rundt huset og da jeg kom tilbake gikk ikke kompressoren mer. Ventet en stund til men fortsatt ikke liv. Kjente da at kompressoren er veldig varm.

Så enten er kompr. Kaputt ellers blir det feil med de uoriginal delene.
 
Det var startsystemet som feilet først, det består av noe som setter spenning på startviklinge i tillegg til hoved/driftsviklingen, en PTC eller noe annet, kobler ikke den inn før start starter ikke kompressoren, kobler den ikke ut etter start blir nok kompressoren for varm.
Seff kan den være defekt men håper ikke det.
 
Fikk ikke målt motstand på kompressoren fordi meteret hadde fått en sykdom. Men virker som det er noe galt med den, skal sjekke litt i dag også.
 
Tilbake
Topp