ferdig brygget

hei bryggere

ja i gå så ble første brygg satt! begynnte kl 2 på dagen og var ikke ferdig før kl 22.ble noen komplikasjoner da termometeret gikk i gulvet
og knuste,skulle begynne å skylle på 80 grader så jeg prøvde med steke termometer men det rikket ikke seg lengre en 65 grader.og når jeg fikk tak i
et nytt viste dette 91 grader håper dette ikke har ødelagt brygget?så det ble skylling på litt høyere temp,brygget en resept fra bratberg på imp stout.
og viste 1080 etter ned kjøling er dette ok? kjøleren til terassebryggeriet var ikke den beste slet med å få den langt nok ned da bøyen på rørene tok i bøtta.
tilsatte 2 pakker gjær,og i morges var det full gang.Hvor lenge skal dette stå og gjære nå.

Det blir nok øl av dette også! Tror du kan slappe rimelig av i så måte. Jeg ville latt ølet stå til gæring (uten omstikking) i 14 dager. Så ville jeg sjekket om det fortsatt var aktivitet (bobler/kalrhet i brygget/ev. en måling av SG). Hvis det hadde virket som om det var ferdiggjæret, haddde jeg tappet det på fat eller flasker etter vanlig prosedyre (se f. eks her ang. karbonering).

hei

takker for svar!  Litt panikk mens det sto på, får inn en rutine etter hvert.Blir spennende å se sluttresultatet hva skal ca FG ligge på
før tapping?

arne skrev:
hva skal ca FG ligge på før tapping?

Det vil avhenge av mesketemperatur, andel spesialmalt og gjæren du bruker. En tommelfingerregel er at FG ofte lander nær 25 % av OG, men det kan ofte være både mer og mindre. Akkurat dette kan være forvirrende når man er i startgropa som brygger, men bitene faller på plass med erfaring.

Tilbake
Topp