Festival Razorback IPA - Bytte ut humlen

Hei. Akkurat satt 23 liter med ekstrakt, Festival Razorback IPA.

ABV Approx:- 5.2%
Finishing Gravity Approx:- 1.009
OG på mitt brygg: ca 1042-1044
Bitterness (EBU range 50-55)
Fermentation time:-7 days approx
Conditioning time:-4 weeks
Hop Pellets Additions Simcoe, Centennial, Summit

Min beste pils, må være Oppigårds Amarillo

Alkoholhalt: 5,9 %
Maltsorter: Pale Ale malt, färgmalt och ljus karamellmalt.
Humlesorter: Amarillo, även torrhumlad.
OG: 1060
FG: 1015
IBU: 44
EBC: 30




Spørsmålet mitt er egentlig om jeg kan bytte ut humlen jeg har fått med i kittet, til samme mengde med Amarillo humle? OG på mitt brygg og Oppigårds er ganske forskjellig, å jeg har forståelse for at det er forskjellig bitterhet, men er det noen som har noen meninger om hvordan dette kunne blitt?

Jeg finner ikke noe informasjon om malt-ekstrakten som er blitt brukt i kittet.
 
Sist redigert:
Du kan fint bytte ut humlen. Du kan sette opp brygget ditt på haandbryg.dk. Så kan du sette inn humlen så du får riktig IBU.

Centnnial er ikke så ulik amarillo hvis du ser bort fra alfa acid.
 
Du kan fint bytte ut humlen. Du kan sette opp brygget ditt på haandbryg.dk. Så kan du sette inn humlen så du får riktig IBU.

Centnnial er ikke så ulik amarillo hvis du ser bort fra alfa acid.

Aha. Men nå er det ikke oppgitt hvor mye det er av hver av de 3 humlene i pakken. Det er bare oppgitt 75 (alle er i samme pakke, dessverre)
 
Jeg kjører 250 g amarillo i en av mine IPA. 60 min. 30 min 15 min. 1min og tørrhumling 5 dager.
 
Står det ikke når de skal tilsettes?

Står at jeg skal tilsette det etter 5 dager. Dette er mitt 2 kit-brygg, hvorav det første gikk fluksens til helsikke. IBU er da et nytt ord i min bok, men alt skal vel gå :)

Jeg kommr til å bytte ut humlen med Amarillo og Citra. Mengden er uvisst vel og merke, men det går vel å regne på.
 
Sist redigert:
Ok. Så det er et ferdig bitter humlet kit. Med tørrhumling?

Da kan du bare tilsette like mye som følger med.

IBU er bitterhet skalaen.

La det stå å gjære i 9 dager så tilsettet du humlen og tapper det på dag 14. Eventuelt kan du coldcrashe det på dag 14 og flaske på dag 15.

Coldcrashe er å kjøle ned vørten til 1 -4 grader så alt bunnfaller og du får et klarere øl. En fordel hvis du tørrhumler, men ikke en nødvendighet hvis du ikke har mulighet til det.
 
Ok. Så det er et ferdig bitter humlet kit. Med tørrhumling?

Da kan du bare tilsette like mye som følger med.

IBU er bitterhet skalaen.

La det stå å gjære i 9 dager så tilsettet du humlen og tapper det på dag 14. Eventuelt kan du coldcrashe det på dag 14 og flaske på dag 15.

Coldcrashe er å kjøle ned vørten til 1 -4 grader så alt bunnfaller og du får et klarere øl. En fordel hvis du tørrhumler, men ikke en nødvendighet hvis du ikke har mulighet til det.


Herlig, tusen takk.

Gjærer den i 9-10 dager da, å humler i en 5 dager, med ca samme mengde som er gitt. Ser at Bryggeland som er min lokale bryggesjappe ikke selger 100g pellets av hver lenger, men bare 1kg, så da må jeg vel bestille også. #Faen.

Igjen, takk! :)

Jeg sikter meg inn på 1009 FG, men hvordan stiller jeg meg til alpha syre på både amarilloen og Citraen?

Sikkert dumme spørmsål, men mne.
 
Den er grei.

Har jeg forstått det riktig da, med volum på 23liter.
Totalt IBU = 50, altså da med 60/40 Amarillo Citra

30 IBU amarillo = 30*23liter / 8,4% Alpha= 82 g Amarillo pellets

20 IBU Citra = 30*23liter / 13,4% Alpha= 34,3 g Citra

Faen jeg gleder meg nå.
 
Nei. kitet du har kjøpt er ferdig med 50 ibu i bitterhet i ekstrakten . humlen som følger med er kun til tørrhumling.
Tørrhumling gir nesten ingen effekt på bitterheten så det slipper du tenke på. tilsett totalt 75 gram humle. du kan selv velge hvor mye av hver.

Når du går videre og kansje skal prøve på et eget brygg må du tenke på bitterhumlen. Men det slipper du på dette kitet.
 
Tilbake
Topp