Filtrering av øl

Bruker isinglass nå  :)

Bruker også Clarity Ferm. Kansje overkill, men.

Men jeg trodde kjøletåke gjorde brygget "tåkete", denne kölschen som jeg hadde gelantin i ble rett og slett lys bun/beige.
 
Aleksander_B skrev:
Men jeg trodde kjøletåke gjorde brygget "tåkete", denne kölschen som jeg hadde gelantin i ble rett og slett lys bun/beige.

Dersom det forsvinner når ølet blir varmere, så er det kjøletåke.
 
gustavf skrev:
Clarity Ferm er rimelig effektivt, men heller ikke det er noen mirakelkur.

Jeg har et filteroppsett som kan lånes ut i Oslo. Det er av denne typen:
http://MoreBeer.com/view_product/5759//Beer_and_Wine_Plate_Filter_Kit_
Filter må du holde selv, men jeg tror de skal ha det på Vin og Bar.

Jeg har samme filter og har fått plater fra Partyman, de er 22 cm, de platene som kommer opp på vin og bar er nok 15 cm, har hatt det også en gang i tiden men er kun for vin.
 
Aleksander_B skrev:
Det filttreringsystemet som petit har ser ikke mye rigg og "ork" ut.

Har prøvd med gelantin. Lot det stå en-to uker. Ølet ble klart og fint, men ved kald temp ble plutselig ølet grumsete og beige. Så skikkelig guffete ut, dette har ikke skjedd med andre øl som jeg ikke har hatt gelantin i.

Ikke så veldig mye ork, men nok til at det ikke er ofte i bruk...
Jeg har brukt gelantin mange ganger med stort hell. Det tar også kjøletåke, men da må kjøletåken være tilstede når du har i gelatinen. Dessuten må det brukes rett: Bruk pulver, la 2-3ts pulver rehydrere 10 minutt i en kopp kokt lunkent vann - varm i microen til klar veske (skal ikke koke) - hell i fat med kaldt tåkete øl - vent en uke - drikk (nesten) krystallklart  øl...

Brunt/beige øl må skyldes noe annet??
 
Tilbake
Topp