Filtrering av øl

Spørsmålet er som følger, finnes det nok gjær igjen i ølen etter filtrering, jeg tenker på karbonering i flaske etter filtrering.

Kan jeg i såtilfelle gå for 1 micro filter.
 
Nei jeg tror ikke det er nok gjær etter filtrering...
Å filtrere for så å tilsette gjær virker ikke logisk - da vil vel ølet bli grumsete igjen...
 
Viktste skrev:
Å filtrere for så å tilsette gjær virker ikke logisk - da vil vel ølet bli grumsete igjen...

Stemmer. Men slik er det bare med naturlig karbonering. Jeg filtrerer ikke men siden Tor spørr..
 
tor.gilje skrev:
Ok, da var det bare å finne ut hvordan man gjør det da.  :jaha:

Hvordan man filtrerer eller tilsetter ny gjær? Det siste er i alle fall enkelt...
 
Gjærceller på 5-8 micro kommer ikk gjennom et filter på 1 micro, men som andre antyder så er det hele ikke av interesse :)
 
Jeg tenker på å anskaffe meg filtreringsystem iløpet av neste kvartal.
Liker tanken på filtrert kölsch og lager til sommeren.

Kunne også tenke meg å filtrere ferdigmodnet bokkøl.  :)
 
Har et par naboer som nekter å drikke øl med "grums" som de kaller det. Uansett hvor mye jeg forklarer og baljerer så er det kun glassklart øl som gjelder. Burde kanskje prøve meg på noe filtrering jeg også.
 
Men vi filtrerer bare øl uten CO₂, ellers blir det skum og søl og tilslutt et øl uten CO₂ alikevel. Det finnes nok metoder for dette, men for oss tror jeg modning, filtrering og karbonering er rekkefølgen å gå etter.

edit:
det medfører seff. kunstig karbonering
 
Det er den rekkefølgen jeg også har lest meg fram til.

Tror stegene er slik:

1. Ølet ferdiggjæres i gjæringskaret.
2. Ølet tappes over i ett corneliusfat, purges med co2, settes kjølig til lagring
3. Etter ønsket modningstid er ferdig, filtreres ølet til nytt corneliusfat.
4. Ønsket co2 trykk settes.
5. Etter ferdig karbonering, drink&enjoy
 
Viktste skrev:
Nei jeg tror ikke det er nok gjær etter filtrering...
Å filtrere for så å tilsette gjær virker ikke logisk - da vil vel ølet bli grumsete igjen...

Om du brygger med en lite flokkulent gjær kan dette være hensiktsmessig, da kan du fjernde denne gjæren og tilsette en gjær som bunnfaller lett og som ikke følger med i glasset.
 
Aleksander_B skrev:
Det er den rekkefølgen jeg også har lest meg fram til.

Tror stegene er slik:

1. Ølet ferdiggjæres i gjæringskaret.
2. Ølet tappes over i ett Corneliusfat, purges med CO₂, settes kjølig til lagring
3. Etter ønsket modningstid er ferdig, filtreres ølet til nytt Corneliusfat.
4. Ønsket CO₂ trykk settes.
5. Etter ferdig karbonering, drink&enjoy

Høres ut som en god måte å gjøre det på.
 
igniztion skrev:
Har et par naboer som nekter å drikke øl med "grums" som de kaller det. Uansett hvor mye jeg forklarer og baljerer så er det kun glassklart øl som gjelder. Burde kanskje prøve meg på noe filtrering jeg også.


Høres ut som et drømmescenario. Løsningen er vel bare å beklage, for så så smile fett heile veien til kjøleskapet.
 
igniztion skrev:
Har et par naboer som nekter å drikke øl med "grums" som de kaller det. Uansett hvor mye jeg forklarer og baljerer så er det kun glassklart øl som gjelder. Burde kanskje prøve meg på noe filtrering jeg også.

Folk er rare. Spør om de ikke drikker juice med fruktkjøtt heller, eller om de filtrerer suppen før de spiser. Og hva med fin vin med bunnfall?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Jeg har et filtersystem liggende i kjelleren, det er et par år siden jeg har brukt det. Det er såpass mye rigg og styr at jeg ikke gidder. Jeg tror i realiteten du må ha corneliusfat for å få klart øl ved filtrering. Og har du fat hadde jeg pøvd å klarne ølet med gelantin før jeg hadde kjøpt filerutstyr....
 
Det filttreringsystemet som petit har ser ikke mye rigg og "ork" ut.

Har prøvd med gelantin. Lot det stå en-to uker. Ølet ble klart og fint, men ved kald temp ble plutselig ølet grumsete og beige. Så skikkelig guffete ut, dette har ikke skjedd med andre øl som jeg ikke har hatt gelantin i.
 
Kjøletåke, med andre ord. Har nok lite med gelatinen som sådan å gjøre. Men bruk heller isinglass enn gelatin. Mer effektivt. Clarity-ferm fra White Labs er et stoff som skal motvirke kjøletåke. Bryggselv selger det.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tilbake
Topp