Som gammel vinlegger, basert på frukt med høyt syreinnhold, har det vært aktuelt å bruke noe vann for å justere syremengden. Siden vannkilden inneholdt klor ( det var måten å drepe bakterier på i vannverkene) brukte jeg regelmessig natriummetabisulfit (Campden) i vannet. 3 mg fjernet 1 mg fritt klor. Dette stoffet selges som «gjærstopp» (obs noen ganger kan det være et sorbat så en må lese deklarasjonen om den finnes), men det har en holdbarhet i hyllene på kun et halvt år. Jeg kjøpte derfor dette sammen med vingjær kulturer over nettet.
Med de mange øl utstyrs og råvare salgsstedene som nå er kommet til hadde jeg håp om å finne metabisulfit med brukbar produksjonsdato i hyllene (klorfjerning er like aktuell for ølbrygging og klor brukes fortsatt i mange vannverk). Men dengang ei! Mine lokale bryggeutsalg i Trondheim hadde knapt hørt om klorfjerning i bryggevann og enda mindre om metabisulfitt. Har andre noen tips eller erfaringer?
Med de mange øl utstyrs og råvare salgsstedene som nå er kommet til hadde jeg håp om å finne metabisulfit med brukbar produksjonsdato i hyllene (klorfjerning er like aktuell for ølbrygging og klor brukes fortsatt i mange vannverk). Men dengang ei! Mine lokale bryggeutsalg i Trondheim hadde knapt hørt om klorfjerning i bryggevann og enda mindre om metabisulfitt. Har andre noen tips eller erfaringer?