Fjerning av klor

Som gammel vinlegger, basert på frukt med høyt syreinnhold, har det vært aktuelt å bruke noe vann for å justere syremengden. Siden vannkilden inneholdt klor ( det var måten å drepe bakterier på i vannverkene) brukte jeg regelmessig natriummetabisulfit (Campden) i vannet. 3 mg fjernet 1 mg fritt klor. Dette stoffet selges som «gjærstopp» (obs noen ganger kan det være et sorbat så en må lese deklarasjonen om den finnes), men det har en holdbarhet i hyllene på kun et halvt år. Jeg kjøpte derfor dette sammen med vingjær kulturer over nettet.
Med de mange øl utstyrs og råvare salgsstedene som nå er kommet til hadde jeg håp om å finne metabisulfit med brukbar produksjonsdato i hyllene (klorfjerning er like aktuell for ølbrygging og klor brukes fortsatt i mange vannverk). Men dengang ei! Mine lokale bryggeutsalg i Trondheim hadde knapt hørt om klorfjerning i bryggevann og enda mindre om metabisulfitt. Har andre noen tips eller erfaringer?

Koking fjerner klor effektivt nok.

Jeg overvar en gang brygging med Sam Calagione på bryggeripuben til Dogfish Head. Der var vannet så kloret at jeg har vært borti svømmebasseng med mindre klorlukt her til lands. På spørsmål om klor var noe problem, var svaret et klart nei.

Bryggselv har Kaliumpyrosulfitt / Kaliummetabisulfitt solgt som Campden både i 100g og 1000g forpakkninger.
https://www.bryggselv.no/annet/700046/potassiumsulfite-vinoferm-campden-100g
Utover det så er ikke produksjonsdato/ utløpsdato relevant når det kommer til K2S2O5, da det er et stabilt molekyl så lenge det lagres i en tett lukket beholder og ikke over romtemperatur. Det har en holdbarhet på flere år på laboratorier.

Sist redigert:
Dog...

Chloramine, like chlorine, can be removed by boiling and aging. However, time required to remove chloramine is much longer than that of chlorine. The time required to remove half of the chloramine (half-life) from 10 US gallons (38 l; 8.3 imp gal) of water by boiling is 26.6 hours, whereas the half-life of free chlorine in boiling 10 gallons of water is only 1.8 hours.[27]

Har ikke vært plaget med medisinsk smak av øllet, og det er en god medisin, så da fortsetter jeg som før :)

Bryggselv har Kaliumpyrosulfitt / Kaliummetabisulfitt solgt som Campden både i 100g og 1000g forpakkninger.
https://www.bryggselv.no/annet/700046/potassiumsulfite-vinoferm-campden-100g
Utover det så er ikke produksjonsdato/ utløpsdato relevant når det kommer til K2S2O5, da det er et stabilt molekyl så lenge det lagres i en tett lukket beholder og ikke over romtemperatur. Det har en holdbarhet på flere år på laboratorier.
Enig. Men straks en åpner beholderen slipper det inn fuktighet. Og etter noen gangers åpning begynner den å hardne til sulfat. Derfor liker jeg å kjøpe i små doser slik at jeg bare åpner det som skal brukes med en gang.

• Like
Reaksjoner: jab
I Trondheim bruker man UV-lys for å rense vannet, og man bruker derfor veldig lite klor. Selv husker jeg ikke sist jeg merket klor i drikkevannet i Norge..

Tilbake
Topp