Fjerning av klor og kloraminer

Hei, er det nødvendig å fjerne klor/kloraminer fra norsk drikkevann? Har lest en del om dette bl.a. i Jamil's "Brewing Classic Styles". Er det fordelaktig på å bruke
kullfilter eller sulfitt (K/Na metabisulfitt)? Jeg bruker Grimstadvann (Rorevann) og det er vel det samme som Nøgne Ø bruker. Noen som vet om de behandler vannet
før brygging?

Salute,
Geir
 
Geir S. skrev:
Hei, er det nødvendig å fjerne klor/kloraminer fra norsk drikkevann? Har lest en del om dette bl.a. i Jamil's "Brewing Classic Styles". Er det fordelaktig på å bruke
kullfilter eller sulfitt (K/Na metabisulfitt)? Jeg bruker Grimstadvann (Rorevann) og det er vel det samme som Nøgne Ø bruker. Noen som vet om de behandler vannet
før brygging?

Mange steder i USA har de visst funnet på å tilsette store mengder med klor for å ivareta vannets kvalitet i forhold til drikking. Men så rent som det meste av norsk vann er, oftest nærmest blottet for klor, gir nesten ingen anledning til å måtte filtre ut kloret. Det lille som er blir sikkert kokt ut også.
 
Ofte kan du smake det hvis det er tilsatt klor, men de meste av vann i Norge kan brukes "as is". Jeg filtrere vannet jeg bruker, nå nærmest av gammel vane, men der jeg bodde i Bergen før, kunne jeg ofte kjenne at vannet var tilsatt klor. Det sies forøvrig at man kan få kloren til å fordampe bare ved å la vannet stå i en gryte/kar over natten.

Nøgne Ø tilsetter kalsiumklorid (CaCl2) og kalsiumsulfat (CaSO4) i vannet, alt etter hvilken øltype de lager. I følge hjemmebryggoppskriften på Nøgne Ø IPA som ligger ute her på forumet, sikter de seg inn på et kalsiuminnhold på ca. 200 ppm. Til Andhrímnir brukte vi 180 ppm kalsium, en tredjedel sulfat og to tredjedeler klorid. Poenget med kalsiumtilsettingen er tredelt: Gjæren trenger kalsium for å flokkulere skikkelig, forholdet mellom sulfat og klorid er med på å bestemme hvilke smaker som fremheves og pH i mesken senkes. Det siste punktet er stort sett ikke så viktig i Norge, dersom man ikke brygger helt lyse øl. Mørke malttyper trekker som regel pH nok ned uansett. Men det er moro å leke med vannjusteringer...
 
Kommunen har feil på UV-behandlingssystemet og tilsetter klor i vannet. De regner med at det kommer til å ta 2-3 uker og fikse. Kan jeg brygge som normalt og ikke få store problemer? Alt vannet kokes. Smaker ikke klor av vannet men leser i avisa at vannet skal være tilsatt klor og at noen har klaget på smaken.
 
Tilbake
Topp