ARTIKKEL: Tradisjoner i tsjekkisk brygging: historie, råvarer og metoder

Takk:) Hyggelig å høre :beercheers:
Liggende tanker gir mulighet til å utnytte tilgjengelig plass på en bedre måte, fordi du kan stable de oppå hverandre og lage "battery".

Teksten og bildet tatt fra czechminibreweries.com:

Why choose beer maturation tanks with horizontal orientation ?


The advantage is saving place. In the same area we can place a greater number of tanks, if they are arranged in the battery, i.e. in several rows one above another. We recommend this type of the tanks, when your space in the brewery is too small, or the height of the room is too low.

lager-tanks-02.jpg
Det har jo med deres utforming av deres lokaler å gjøre. Men ser at den væskeoverflaten blir vesentlig større liggende enn stående.
For meg som gjærer i typisk kjøleskap ville det vært helt omvendt! Kun plass til stående ikke liggende. :)
 
Røynde folk sier det er forskjell på tsjekkisk pils, og peker gjerne på Urquell og Bernard som eksempler. Urquell skal være ei malttjukk diacetylbombe, mens Bernard er et mye "crispere" øl, og nærmer seg til tysk pils.

Sjøl om jeg alltid har hatt Bernard som favoritt, har jeg vært usikker på hvor stor forskjellen egentlig er. Så nå bestemte jeg meg for å teste dette ved å smake dem ved sida av hverandre - og så la jeg på Staropramen, også, som jeg har et nostalgisk forhold til fra mange besøk i Praha.

Jeg begynte med å helle opp Bernard, og en kraftig eim av - ja, av hva? - slo med en gang inn i lukteapparatet. Den var tydelig og klar på en halvmeters avstand. Det samme med Urquell, og når vi - Lyset i Mitt Liv var sjølsagt med - satte oss ned for å finsmake, hadde vi store vanskeligheter med å kjenne særlig forskjell. Både lukt og smak var veldig like. Jeg sier ikke at de to var helt like, men jeg er faktisk usikker på om jeg hadde klart å skille dem fra hverandre i en triangeltest.

Kanskje kunne bildet bli klarere om vi brakte inn Staropramen? Som tenkt, så gjort. Men det hjalp lite; Staropramen var den som skilte seg ut - om enn veldig lite. Den var kanskje litt kraftigere/røffere enn de to andre. Men først og fremst var den én til fra den samme søskenflokken - og de tre var ikke langt fra å være enegga trillinger. Alle tre hadde kraftig maltighet sammen med nydelig humlekarakter. Og så var de bundet sammen av denne sterke aromaen, som jeg vil kalle en ekstra tydelig versjon av det jeg stadig maser om er typisk for all industripils, uavhengig av opprinnelsesland.

Nå hadde jeg nettopp vært på usmakkurs, og hadde en fersk opplevelse av DMS lagra i luktminnet. Og jeg fikk en umiddelbar opplevelse av at det var det jeg kjente da jeg skjenka opp ølene - og som var med videre i smak og lukt mens vi jobba oss nedover i glassene.

DMS skal jo være nærmest definerende for tysk pils, men jeg har aldri kjent noe som ligner på det jeg kjente på usmakkurset i noen tysk pils. Jeg vil karakterisere det som lukta av ei god gammaldags søppelfylling. Rimelig ubehagelig. Det jeg kjente i de tsjekkiske ølene, var kraftig neddempa, men det var likevel en liten tev av den fyllinga vi kjørte søppeldunken til i barndommen min på 50-tallet. (Nostalgiske minner om en grønn Opel Rekord med bagasjeromslokket åpent for å få plass til dunken:).)

Det jeg skulle kjent, var jo smør, dvs. diacetyl. Og på det forrige usmakkurset jeg var på, kunne jeg kjenne den aromaen helt tydelig. Det kunne jeg ikke nå på det siste, men jeg veit hvordan den er, og jeg kan ikke være helt ufølsom for stoffet.

Jeg skal ikke påstå noe som helst, men jeg er rimelig forvirra. Det som er sikkert, er at hverken jeg eller Marit kjenner særlig forskjell på disse tre ølene, og at vi begge opplever denne kraftige og karakteristiske lukta og smaken av ... ja, av hva?

Til slutt henta jeg inn det jeg trur er det nærmeste jeg har av egen produksjon, et forsøk på å herme Hansas Høstøl. Det er en wiener, med litt sødme, og ligna nok lite. Men - og det er kanskje interessant - den er helt fri for dette stoffet som, hva det nå enn er, definerte de tre tsjekkerne.

Dokumentasjon:):

Tsjekkisk test.jpg
 
Kan det være at de har stått litt lenge på hylla? Jeg merker i hvertfall kraftig diacetyl i fersk Urquell
 
Kan det være at de har stått litt lenge på hylla? Jeg merker i hvertfall kraftig diacetyl i fersk Urquell
Det veit jeg ikke, men diacetyl'et blir vel ikke redusert når ølet står? Det er vel ikke levende gjær i de boksene. Og Bernard'en var nettopp kommet til butikken - jeg fikk dem til å ta den inn:).

Nå var poenget mitt at jeg så å si ikke kunne kjenne forskjell på Bernard og Urquell. De har en veldig sterkt dominerende aroma (og smak) felles - og det gjelder Staropramen, også. Og så lurer jeg veldig på hvilken (u)smak det er.
 
Det veit jeg ikke, men diacetyl'et blir vel ikke redusert når ølet står? Det er vel ikke levende gjær i de boksene. Og Bernard'en var nettopp kommet til butikken - jeg fikk dem til å ta den inn:).

Nei, jeg syntes det virker litt rart jeg også, men jeg kan ihvertfall aldri huske å ikke ha kjent smørsmak i Urquell eller Staropramen
Urquell jeg har fått på tapp har den til og med vært så kraftig at jeg har måttet sende den i retur, og jeg pleier ellers sette pris på diacetyl i små mengder i enkelte øl
Får kanskje ta med en boks neste gang jeg er på butikken
 
Nei, jeg syntes det virker litt rart jeg også, men jeg kan ihvertfall aldri huske å ikke ha kjent smørsmak i Urquell eller Staropramen
Urquell jeg har fått på tapp har den til og med vært så kraftig at jeg har måttet sende den i retur, og jeg pleier ellers sette pris på diacetyl i små mengder i enkelte øl
Får kanskje ta med en boks neste gang jeg er på butikken
Det hadde vært interessant om du - og gjerne flere - testa Bernard mot Urquell. Kunne jo være en artig selskapslek i et lag med ølglade mennesker - en kunne kanskje til og med mekke en triangeltest.
 
Tall er alltid greit:

Pilsner Urquell’s flavor profile includes some diacetyl notes, detectable to some beer drinkers as a buttery flavor. The brewery claims the maximum allowable level is 0.12 ppm, a bit on the high side, but probably due to the beer’s incomplete fermentation. (https://www.morebeer.com/articles/Pilsner_Urquell)

The flavor threshold of diacetyl — the level at which it can be perceived — is 0.1 parts per million (ppm) in “light” beer (such as Budweiser and Miller). (https://byo.com/article/brewing-science-controlling-diacetyl/)

Jeg har sett både høyere og lavere tall for terskelverdien. Det skyldes antakelig at den varierer ganske mye med hvilke andre stoffer diacetylet opptrer sammen med. Dette virker ganske interessant:

Diacetyl is a vicine diketone produced by yeast action on the fermentation process as byproducts of valine and isoleucine amino acid synthesis [8]. Diacetyl is converted into 2,3-butanediol thanks to various reductase enzymes [9,10], and its presence in beer can vary according to the yeast and beer typology [11]. Like many other molecules, it can be an appreciated characteristic of some food products or become a problem if its presence is detected in others [6]. This can be noticed in beer samples, where the lager type usually has a high diacetyl content, with a 0.15 ppm threshold [11,12]; meanwhile, bock beer should not have it in its formulation because its sensory perception is influenced by different volatile compounds. Pilsner and English-style ale usually have a higher concentration [13]. Indeed, lighter beers are usually characterized by higher diacetyl perception because in these samples, the hop and malt do not have a preponderant importance on the flavor. When its concentration exceeds the cited thresholds, non-compliance is produced [4,8]. This difference in choosing typology characterized by different diacetyl concentrations was considered for sample selection. Lager beer is a low-temperature fermented and matured beer, and nowadays, it is the most consumed beer in the world. It is characterized by a sweet smell and taste with important fresh and malty notes [14]. Ale is a high fermented beer with fruitier and sweeter notes than lager, and it is referred to a vast amount of sub-classes. The diacetyl flavor threshold on these products are normally 0.10–0.40 ppm [8]. Indian pale ale (IPA) generally has a 5–8% alcohol volume, and it is characterized by a pronounced hop aroma and high bitterness. In this typology, diacetyl’s presence can easily generate non-compliance, and the thresholds are really low [4,15]. (https://www.mdpi.com/2227-9040/11/2/147)

It isn't so great always, som Petter Soberg antakelig ikke sa. Litt etter som hvordan man kombinerer tall man finner, kan man komme fram til at Urquell har kraftig diacetylkarakter, moderat diacetylkarakter eller ingen diacetylkarakter, og begynner du å leite etter hva folk har av erfaringer som har kommet til uttrykk i tråder på fora, ser du den samme variasjonen der.
 
Kjørte en test av Urquell vs Ringnes. Venta egentlig at det skulle være mye felles, men her var det helt klart to ulike øl. Jeg tok med en egen pils, også - og blei rimelig sjokkert over at den var relativt lik Ringnes.

Når jeg fikk Urquell i kontrast mot Ringnes, blei det tsjekkiske preget veldig tydelig. Ringnes har ikke veldig mye av det jeg kaller industripilssmak, og det tok noe tid før det trådte fram (sammen med litt banan?). Jeg er stadig usikker på hva det "tsjekkiske preget" som jeg fant var like sterkt i både PU, Bernard og Staropramen, er. Kanskje er det både diacetyl og DMS? Jeg synes jo det ligner en god del på det jeg oppfatta av DMS-prøven på usmakkurset, men det må vel nesten være noe diacetyl, også?

Testa forresten Urquell mot Peroni i går. Venta at det skulle bli en stor kontrast, men det var det faktisk ikke. Jeg syntes italieneren hadde mye av det samme som særpreger de tsjekkiske, sjøl om det er et lettere øl - og dessuten har et distinkt preg fra maisen. Er jeg helt på jordet?urquel vs Ringnes.jpg
 
Sist redigert:
Men vi var to som opplevde det samme:(.
Spiste dere eple mellom hvert øl?

Jeg opplever dette som veldig ulike øl, men jeg opplever Bernard og Urquell som relativt ulike også

Men det er mulig du smaker noe jeg ikke gjør, jeg er ingen supersmaker. Ble litt nysgjerrig nå så disse skal testes sammen :)
 
Sist redigert:
Spiste dere eple mellom hvert øl?

Jeg opplever dette som veldig ulike øl, men jeg opplever Bernard og Urquell som relativt ulike også

Men det er mulig du smaker noe jeg ikke gjør, jeg er ingen supersmaker. Ble litt nysgjerrig nå så disse skal testes sammen :)
Nei, vi sniffer håndbak og kaffebønner:).

Jeg har tenkt på Bernard og PU som ulike, men ikke veldig ulike. Når jeg testa dem side ved side, blei jeg rimelig overraska. Og opplevelsen av PU mot Peroni var nokså sjokkarta. Jeg regna jo med at den forventa kontrasten ville være lærerik - men i stedet økte forvirringa:).

Jeg er så absolutt ingen supersmaker - men jeg kunne jo si at jeg er en ganske erfaren ikke-supersmaker:p. Ikke at det gir meg noen særlig autoritet, bare ei litt drøy livlinje:(. Men det å teste øl side ved side har vært en eye-opener, som det heter på ny-norsk.
 
Tilbake
Topp