Flasker fra IKEA - holder ikke tett

Har kjøpt inn en "haug" med IKEA flasker med vippekork, men har ikke helt gode erfaringer.. En god del av flaskene, tipper opp mot 1/5, holder ikke tett og øllen er dau når vi åpner.. I tillegg lekker endel flasker hvis vi lagrer de liggende.

Tror det er pakningen på flaskene som ikke er av god kvalitet -  har observert at et par pakninger også er skadet. Er det andre her som har de samme erfaringene??

Vurderer alternativer, og har vært rundt og sett om det finnes nye pakninger. Vurderer å kjøpe en gummiduk (f.eks noe som dette http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=1188&iItemId=89410) og lage nye pakninger dersom vi ikke finner noe som passer på flaskene...

Noen andre idéer?

Kjoepe pakninger t.d.: http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=35_70&products_id=1286&osCsid=ef5718ab1fded0af52bd9fd576764939

Eller lage, men med

Ovnssilikon
Ovnssilikon. Størr. 36x43 cm. Tåler temperaturer fra -60 °C til +230 °C. Med "slipp lett"-egenskap, er denne perfekt som bakepapir og som ovnsduk. Tåler maskinvask
Husholdning og leker > Kjøkkenutstyr > Bakeredskap
129,00BAKE/OVNSSILIKON 34-6433

fra Clas O

Jeg også har en haug med Ikea flasker, og på samme måte som for deg så opplever jeg at de lekker. I begynnelsen trodde jeg det skyltes at jeg hadde blanda inn primeren for dårlig, men er nå overbevist om at det er pakningene som ikke er helt tett. Jeg har derfor kjøpt en haug med grolsch pakninger som jeg suksessivt erstatter med når jeg opplever lite CO2 på flaskene.

Jeg ville tenkt meg om to ganger får jeg starta med å klippe ut nye pakninger fra en ovnssilikonmatte. Ikke bare ville dette være en vanskelig og tidkrevende prosess, så framt du ikke har et stanseverktøy, jeg tror også de kan bli i tynneste laget. Jeg anbefaler deg å kjøpe en pakke med grolsch pakninger som Per G anbefaler, da de er tjukke, god og ideelle til formålet. 

Nå er det en stund siden sist jeg så slike flasker på kloss hold, men kan det være at selve ståltrådmekanismen kan være litt slapp? Jeg har ved noen tilfeller sett 'Norgesglass' (kopieer fra Kina) som hadde en lukkemekanisme laget av litt tynt ståltråd, noe som gjorde at de ikke var pålitelige.

Har noen prøvd å sette over en lukkemekanisme fra en Grolsch-flaske (eller lignende) til disse Ikea-flaskene? Det kan hende at det passer bedre. :)

Grolsch-pakningene ser ut til å være den beste løsningen. Siden du, Fettern, har brukt de så betyr vel det også at de passer rett på IKEA flaskene??

Tror ikke det er lukkemekanismen som er svak, da den virker ganske solid.

Tenkte å stanse ut av pakningsmatte da vi ikke fant rette pakninger, men om vi kan bruke de Grolsch pakningene så synes jeg det er et enkelt og rimelig tiltak!  :skitbra:

Jepp, de burde passe :ilike: , dog jeg kjøpte mine fra Northern brewer (http://www.northernbrewer.com/default/catalogsearch/result/?q=grolsch&x=0&y=0).

Jeg er også enig med deg, jeg tror ikke det er lukkemekanismen som er svak

IKEA-flaskene er dårlige, ja. Elendig pakning og slapp ståltåd. Mye bedre å bruke Grolsch- og Kulmbacher-/Mönchshof-flasker. Litt dyrere, men så har man det mye mer gøy mens man tømmer dem for innhold ...

jeg vil ikke gå så langt som å si at de er dårlige. Har brukt dem mye og er stort sett fornøyd. Har tre styk av tyve som jeg har måttet bytte pakning på til nå og da blir dem bedre en ny

Til nød kan man også bruke en VVS-O-ring. Det gjorde jeg på en flaske som jeg mistet original-pakningen på.

Tilbake
Topp