Flatt øl...

Aasberg

Norbrygg-medlem
Mine flasker med Muntons Imperial Stout har nå stått på flaske i 22 grader i 14 dager, men har veldig lite kullsyre. Noe kullsyre et det, og det dannes litt skum, men den forsvinner rimelig fort. Brygget har gjæret i 15 dager og hadde en OG på 1048, og FG på 1012. Tilsatte en sukkerbit pr 0.5 l flaske som anbefalt. Sjekket etter en uke, og igjen nå etter 2 uker, men kullsyrenivået er det samme. Hva kan jeg gjøre for å få mer kullsyre? Riste flaskene? Sette opp temperaturen? Tilsette mer sukker? Tar imot alle råd, takk :)

Vær tålmodig, har det kommet noe kullsyre kommer det nok mere, det skal være nok sukker i hvertfall  ;)

Med ca 4 gr tilsatt sukker/liter kan ølet oppleves som om det har litt lite kullsyre. Hvis du ønsker mer kullsyre er vel den enkleste måten og lage sukkerlake og sprøyte den ned i hver enkelt flaske med en dosserings sprøyte

Har samme problem og mistenker at korkemaskinen min ikke klemmer korkene skikkelig på  :attevar: virker som om de er lette å ta av.
Fikk ny korkemaskinen til dette brygget og hadde ikke dette problemet ved forrige brygg. Det har nå stått i 3uker og er som trådstarter sier lite kullsyre og blir fort flatt :attevar:  er det noen her som har erfaring med dette ?  :biersmile:

Takk for tips. Jeg tester ett par flasker med ekstra sukker og lar de stå noen dager før jeg sjekker resultatet. Blir det bra tar jeg alle flaskene. Vil ha ølet klart til jul, så det haster litt.

Tilbake
Topp