For bitter IPA

Hei,

Idag brygga jeg en IPA som oppleves som alt for bitter. Den ble på rundt 100 IBU som forsåvidt var tilsiktet, men BU/GU verdien ble opp mot 2 ifølge beercalc. Dette fordi OG bare ble på 1050.

Finnes det noen måter jeg kan redde dette brygget på? Kan jeg tilsette sukker rett i gjæringsspannet? Evt hvor mye?

Tips mottas med takk!

Christer

Om du tilsetter sukker i gjæringsspannet vil du få høyere OG, men enda lavere FG, siden alt sukkeret omdannes til alkohol. Ølet vil altså bli tynnere og sannsynligvis skarpere, så det er ikke noen god idé. Personlig tror jeg ølet ditt vil bli best om du bare lar det gjære ut normalt, og gir det noen uker å modne på. Ellers kan du alltids koke opp et kilo spraymalt i noen liter med vann.

Og forresten: var dette et ekstraktbrygg? Av den sorten der du koker konsentrert vørter og deretter topper opp med vann? Isåfall blander ikke vørteren seg skikkelig med vannet, så vørteren på toppen av gjæringskaret er tynnere og lettere enn den på bunnen, og du måler langt lavere SG enn du egentlig har.

Vil ikke de fleste øl smake veldig bittert på "bryggedagen"? Jeg trodde det, og at de blir bedre og medre med modning...

Hei, og takk for svar!

Nei det var ikke ekstraktbrygg, og jeg tror målt OG er riktig.

Koke opp spraymalt og tilsette er altså et alternativ? Hvor mye tror dere? Og hvor høy BU/GU verdi kan man tåle i en IPA? 1.6?

Det er nå snart et døgn siden jeg tilsatte gjæren..

Eg hadde ikke prøvd å "repparere" ølet,  la det gjæret ut og fått en erfaring med dette denne bryggingen.

Tror nok at det vil endre seg mye etter gjæring og noen uker lagring

Tilbake
Topp