For lite maltekstrakt i brygget....

Hei,

Har endelig forsøkt meg på å lage øl (har gått med planer lenge). Har lest boka Moderne Hjemmebrygging og for to dager siden i pappapermen forsøkte jeg meg på Fürstenbrau Pilsner (som det er oppskrift på i boka) og som er et øl brygget på maltekstrakt.

Brukte Hydrometer og fikk OG på ca 1.041 . Det er lavere enn oppskriften (som opererer med 1.050). Gikk gjennom hvordan jeg hadde brygget og oppdaget at jeg har ett glass for lite Moss Maltekstrakt enn det som står i oppskriften (boksene er på 450 og ikke 500 gr som jeg trodde). Kan det være årsaken til min lave OG? Er det mulig å "etterfylle" maltekstrakt (kokt med litt vann) på gjærnæringskaret? 

Det plopper sånn ca 4-5 ganger i karet nå....

Har siden lest endel på forumet her og plukket opp mange tips og råd (og ser til min store skrekk at jeg nok kan ha gjort flere feil :))


Takk for et strålende forum!!

Hilsen, Tommy
 
Ikke no krise om du fikk litt lavere OG enn oppskrifta, du vil bare ende opp med lavere alkohol % og mer humlesmak. Det er ingen god idè å ettefylle med mer vørter. Sørg for å ha i nok neste gang du 8)

Det skal etterhvert, etter ca. 24 timer, ploppe mye mer. Ofte så mye som 70-80 pr min, som varer typisk i 2-3 dager, alt ettersom type gjær og hvor høy OG du har.

Til ditt neste brygg albefaler jeg at du handler "ordenlig" ekstrakt. Feks. Munton`s eller Weyermann. Dette er ekstrakt som er ment for ølbrygging, mens Moss er ment for baking eller kosttilskudd. Grunnen til at de brukte Moss i Moderne hjemmebrygging, var mangel på skikkelig maltekstrakt den gangen.
 
Tilbake
Topp