Det kommer da helt an på hva slags øl det er snakk om. Nå har ikke jeg brygget "klassisk norsk juleøl", som jeg regner med du sikter til, så for den stilen har du sikkert rett. Men det er mange andre ølstiler det går an å lage. Eventuelt kan man justere juleøloppskriften sin for å få den mer "hurtiglagret".
Min opplevelse er det @Jørn Pedersen sier. De aller fleste ølstiler kan fint brygges nå og konsumeres til jul. Vil du ha lambic er du for sent ute, vil du ha frisk IPA kan du gjerne vente en stund til.
Dette er å overdrive. Brygges juleølet nå er det ferdiggjæret ca 10 september. Da har man tre måneders lagring før man er i "juletida" dvs midten av desember det holder fint. Men jeg ville ikke lagt det mest alkoholsterke ølet det krever lengre lagring. 6% holder til å få et fyldig godt øl. Ølet vil utvikle seg mye lenger enn dette men tre måneder holder.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.