For sent ute med juleøl.

skr1970

Norbrygg-medlem
Noen som har tips til oppskrift til juleøl til i år. Vet at tradisjonelle varianter tar lang tid og det ikke blir tid til dette.

Brygget et Yuletide Ale ølsett fra bryggselv i starten av november i fjor. Det var en suksess hele julen igjennom.

Vi brygger en juleøl i starten av september. Den får fjorten dager i karet og tre måneder på flaske. Det skal holde bra det... :)

Veeel , til midtSommer har man dårlig tid. juleølet bør brygges før påske , helst året før. Da blir resultatet best.

Veeel , til midtSommer har man dårlig tid. juleølet bør brygges før påske , helst året før. Da blir resultatet best.
Det kommer da helt an på hva slags øl det er snakk om. Nå har ikke jeg brygget "klassisk norsk juleøl", som jeg regner med du sikter til, så for den stilen har du sikkert rett. :) Men det er mange andre ølstiler det går an å lage. Eventuelt kan man justere juleøloppskriften sin for å få den mer "hurtiglagret".

Min opplevelse er det @Jørn Pedersen sier. De aller fleste ølstiler kan fint brygges nå og konsumeres til jul. Vil du ha lambic er du for sent ute, vil du ha frisk IPA kan du gjerne vente en stund til.

Støtter Hannaas i denne.

Brygger ikke nøgne sin ene i januar/februar, og den "andre" som inneholder masse krydderier i september/november?

Alkoholtung øl trengs vel å lagres, men det spørs jo også hva ellers man har hatt oppi? Man bør finne en gylden middelvei.

Dette er å overdrive. Brygges juleølet nå er det ferdiggjæret ca 10 september. Da har man tre måneders lagring før man er i "juletida" dvs midten av desember det holder fint. Men jeg ville ikke lagt det mest alkoholsterke ølet det krever lengre lagring. 6% holder til å få et fyldig godt øl. Ølet vil utvikle seg mye lenger enn dette men tre måneder holder.

mvh
Bård

Tilbake
Topp