For tidlig flasking av juleøl?

JM

Hei! Vi flasket en batch med juleøl på mandag. God Jul fra Nøgne Ø, det gikk litt feil under meskingen, så den ble mesket på ca 64 grader. OG var 1.070 da vi heller ville ha litt større mengde enn planlagt. Det ble pitchet en stor gjærstarter rett fra magnetrøreren. Alt virket å gå knirkefritt i hele prosessen. På søndag hadde ølet gjæret i to uker, og SG da var 1.017. Uten å ta ny kontroll så ble den flasket på mandag. I dag etter ca tre døgn har den ene growlern sprukket, og alle flaskene er overkarbonert. Det lukter fortsatt veldig godt av ølet, og vi mistenker ikke at det har skjedd noe feil under meskingen. Siden den ble mesket på så lav temp, og i tillegg fikk en heftig gjærstarter, så lurer jeg på om den kan være flasket for tidlig? Mistenker ikke infeksjon egentlig, vi er sykelig nøye på renholdet....men man vet jo aldri.

Merkelig det der med NØ God Jul og overkarbonering
Både NØ og jeg ser ut til å ha problemer der
To uker og FG på 1.017 burde være greit, men man vet jo aldri
Kanskje det har noe med gjæren og gjøre eller no annet

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvilken/hvilke temperaturer gjæret du på, og hvor mye sukker brukte du til karboneringen?

Den ble gjæret i et rom med ganske nøyaktig temp på 18 grader hele tiden. Vi brukte 6g/l til karboneringen...
Det virker rart for meg i hvertfall, er jo mye spesialmalt også, så er jo ikke naturlig at den skal gjære mye lengre ned? Alle flaskene virker å være likt "karbonert"...

Merkelig det der med NØ God Jul og overkarbonering
Både NØ og jeg ser ut til å ha problemer der
To uker og FG på 1.017 burde være greit, men man vet jo aldri
Kanskje det har noe med gjæren og gjøre eller no annet
Var det ikke bare 2013-utgaven som ble brygget i den perioden de overkarbonerte mange øl? :)

Tilbake
Topp