Grainfather G40 Systemet "fryser" og må slås av og på for å brygge videre.

VeBra

Norbrygg-medlem
Er på jakt etter om andre har erfaring med dette problemet:

Min G40 har helt siden jeg fikk den av og til gått helt i lås, dvs det ser ut som kontrolleren henger eller fryser. Ingen knapper fungerer, temp og timer på displayet er frosset. Den eneste måten å løse dette på er å slå maskinen av og på igjen. Da opplyser den meg om at det har vært et strømbrudd, og fortsetter etter det som vanlig. Dette har det første halvåret i mitt eie skjedd av og til, men de siste to brygg har det skjedd 3-4 ganger pr brygg. Det er ikke noe jeg kan leve med.

Det kjipeste er når dette skjer mens den varmer opp, feks under mesking. Sist gang dette skjedde var mesketemp satt til 65 grader. Etter en stund skjønte jeg at den hang og slo av og på maskinen igjen. Temperaturen hadde da økt til 77 grader. Akkurat dette får meg til å mistenke at det er en softwarefeil, da både pumpe og varmeelement fungerer når systemet ser ut til å henge, samtidig som den ikke får signal om å avslutte varming eller pumping.

Om noen har en ide om hva problemet kan være hadde det vært nyttig, også om andre har erfaringer med lignende feil på sin G40 eller andre Grainfatherprodukter. Jeg skal selvsagt reklamere og har allerede kontaktet produsent og butikken der den ble kjøpt.
 
Jepp, den er oppdatert flere ganger i mitt eie, siste gang rett før forrige brygg der den hang 4-5 ganger i løpet av meskingen. Utseendet på software har blitt kraftig oppdatert, mens problemet har blitt verre virker det som.
 
Jepp, den er oppdatert flere ganger i mitt eie, siste gang rett før forrige brygg der den hang 4-5 ganger i løpet av meskingen. Utseendet på software har blitt kraftig oppdatert, mens problemet har blitt verre virker det som.
Er det mulig å rulle tilbake til en tidligere versjon? Kontakter du Grainfather på Facebook får du raskt svar.
 
Jepp, den er oppdatert flere ganger i mitt eie, siste gang rett før forrige brygg der den hang 4-5 ganger i løpet av meskingen. Utseendet på software har blitt kraftig oppdatert, mens problemet har blitt verre virker det som.
Jeg ville ha sendt en mail til en forhandler som har Grainfather og beskrevet feilen, sendt serienummer på enheten, og spørt om de kunne hjelpe. Vi har jo fem år reklamasjonsrett i Norge og det er du innafor uansett.
 
Jeg ville ha sendt en mail til en forhandler som har Grainfather og beskrevet feilen, sendt serienummer på enheten, og spørt om de kunne hjelpe. Vi har jo fem år reklamasjonsrett i Norge og det er du innafor uansett.
Det skal jeg absolutt gjøre, har i første omgang kontaktet Grainfather support. De har vel sikkert litt responstid med jul og det hele. Men det er uansett ikke liv om å gjøre, men det kan bli kluss med utbytte og temperatur hvis jeg ikke fanger opp raskt nok at maskinen slutter å styre temp.

Den er kjøpt på Brewshop i Trondheim, så har forventning om at de vil hjelpe hvis ikke GF support har en fiks. Aldri opplevd annet enn god service der. I første omgang ønsket jeg bare å høre om andre har opplevd dette og evt få en slags kvalifisert gjetning fra noen om dette er et software eller et hardware-problem.
 
Brewshop er veldig proffe, og har jevnlig vist flott kundestøtte. Hør med dem.
Det virker som om du har en HW feil siden oppgradert SW ikke forbedrer problemet. Dette har aldri skjedd min G40.
Du må forsøke å få byttet styreenheten
 
Da har jeg hatt en lengre utveksling pr mail med Grainfather og de har, akkurat som msevland, identifisert problemet til å være styreenheten. Jeg har nå fått ny fra Brewshop. Så da burde alt være i orden :)
 
En liten oppdatering for de som måtte være interessert eller som selv sliter med samme problem:
Ny kontrollenhet hjalp lite, og jeg har etter dette hatt en lengre utveksling med Grainfather pr mail. De foreslo til slutt å sette min enhet tilbake til versjon 2.1 (som de var helt sikker på var stabil) og dette løste problemet.
Nå venter jeg på en ny versjon av software med en bugfix for mitt problem, det er tydeligvis ikke bare jeg som har opplevd dette, selv om det har vært ekstremt i mitt tilfelle. Men jeg er uansett imponert over oppfølging fra Grainfather på support. Nå krysser jeg fingrene for at det blir problemfri brygging fra nå av :)
 
Tilbake
Topp