Forskjell malt typer/produsenter/roastiness

Jeg prøver å forstå litt forskjeller mellom malt og bygg typer/produsenter/roastiness etc.
Det er noen dumme spørsmål(Jeg vet sånn halvveis svaret på et par av spørmålene), men prøver bare å forstå sammenhengen klart her.

-Produsenter:
Feks Bestmalz, Thomas Fawcett weyermann det er produsentene? Hvordan er kvalitets forskjellene mellom produsentene(Kan tenke meg feks at Amerikanske produsenter kun fokuserer på effekt)?

-Bygg typer:
Maris otter, lcyon, Golden Promise, Optic, Pearl det er sub typer/"raser" av bygg avlet frem for produktivitet, regulær vekst tilpasset maskin/innsamling vennlighet, smak ...?
Hvilke er de tradisjonelle typene/rasene av bygg?
Er det slik at visse typer produserer visse smaker?
Hva slags raser/typer av bygg er det(default) når det ikke er spesifisert noen ting feks på bryggselv.no?
Hvilke typer er premium, helt greie og lusne etc?

-roastiness:
Alle typene/rasene Maris otter, lcyon, Golden Promise, Optic, Pearl kommer i alle de forskjellige "roastinessene"(chocolate,dark,vienna,munich,pilsner?,lager?)?

-caramell og crystal er steaping grains?

Jens

Noen som kunne klargjøre hva som er forskjell på byggtyper Maris otter, lcyon, Golden Promise, Optic, Pearl ..., angående smak fordeler, ulemper ...?

Jens :)

Grunnen til manglende svar er vel at det er vanskelig å klargjøre. Maris Otter har en litt karakteristisk nøttesmak, men den er ikke så sterk at du ikke kan slippe unna med å bruke en hvilken som helst annen pale malt om du bare er ute etter å brygge en engelsk ale. For min del synes jeg at Maris Otter gir en del mer melballer i mesken, og ofte mer tåkete øl, enn de Pale Malt-blandingene jeg har brukt, mens f.eks. Bestmalz sin pale malt gir dårligere utbytte. Jeg ser her at Golden Promise er utviklet kunstig med gammastråling, og det er jo i seg selv en god nok grunn til å bruke den.

Takk for svar.  :)
Kjetil S skrev:
... Maris Otter har en litt karakteristisk nøttesmak ...
Ok.
Er det ikke en eller annen malt "roasting grad" som gir nøttesmak også(Jeg leter nemlig etter nøttesmak til påskeølet)?
Kjetil S skrev:
... Jeg ser her at Golden Promise er utviklet kunstig med gammastråling, og det er jo i seg selv en god nok grunn til å bruke den.
Hvorfor er det en god grunn til å bruke den?
Kjetil S skrev:
... Bestmalz sin pale malt gir dårligere utbytte...
Er det dårligere utbytte i forhold til Thomas Fawcett, Weyermann?

Jens

jens183 skrev:
Takk for svar.  :)
Kjetil S skrev:
... Maris Otter har en litt karakteristisk nøttesmak ...
Ok.
Er det ikke en eller annen malt "roasting grad" som gir nøttesmak også(Jeg leter nemlig etter nøttesmak til påskeølet)?

Nei, jeg tror det kommer av byggtypen som er brukt i malten. Annen malt med samme EBC smaker ikke helt det samme.

jens183 skrev:
Kjetil S skrev:
... Jeg ser her at Golden Promise er utviklet kunstig med gammastråling, og det er jo i seg selv en god nok grunn til å bruke den.
Hvorfor er det en god grunn til å bruke den?

Fordi gammastråling pleier å føre til overføring av superkrefter fra det ene til det andre. Spiderman og Hulken, på hver sitt vis. Med Golden Promise ender du kanskje opp som min favorittsuperhelt, Sixpack.

jens183 skrev:
Kjetil S skrev:
... Bestmalz sin pale malt gir dårligere utbytte...
Er det dårligere utbytte i forhold til Thomas Fawcett, Weyermann?

Jens

Dårligere enn de andre jeg har prøvd, Muntons, Global, Fawcett. Den er også rimeligere, så det er jo bare å bruke mer. Smaken er helt som den skal være.

jens183 skrev:
-Produsenter:
Feks Bestmalz, Thomas Fawcett Weyermann det er produsentene? Hvordan er kvalitets forskjellene mellom produsentene(Kan tenke meg feks at Amerikanske produsenter kun fokuserer på effekt)?

Forskjellen på malteriene er liten, men de har litt forskjellige produkter. For eksempel har Weyermann et bedre utvalg av karamellmalt enn Bestmalz og Thomas Fawcett har godt utvalg med malttyper egnet for britiske øl osv.

-Bygg typer:
Maris otter, lcyon, Golden Promise, Optic, Pearl det er sub typer/"raser" av bygg avlet frem for produktivitet, regulær vekst tilpasset maskin/innsamling vennlighet, smak ...?
Hvilke er de tradisjonelle typene/rasene av bygg?
Er det slik at visse typer produserer visse smaker?
Hva slags raser/typer av bygg er det(default) når det ikke er spesifisert noen ting feks på bryggselv.no?
Hvilke typer er premium, helt greie og lusne etc?

Ordet du leter etter er «sorter». I stort sett alt av planteproduksjon finnes det ulike sorter, som er dyrket fram for ulike behov, selv om det ikke er så ofte vi som forbrukere ser sortsnavnene. De eneste eksemplene jeg kommer på, der forbrukerne ser sorten er vel poteter og epler, men det finnes sikkert noen jeg ikke kommer på. Når du kjøper stangselleri, hvetemel, potetgull, løk eller havregryn ser du ikke noe til det.

Disse sortene dyrkes fram, stort sett, på bakgrunn av parametre du ikke har noe spesielt forhold til som forbruker, slik som avlingspotensiale, ulik lengde på vektsesongen, motstandsdyktighet mot ulike sykdommer osv. I tillegg må sortene som dyrkes for malting ha kvaliteter som gjør dem egnet for slik bruk, som riktig nitrogeninnhold, falltall, tusenkornvekt osv.

Men, for å dra oss tilbake til potetene og eplene. Når du kjøper poteter er det noen sorter som har spesielle smaksegenskaper, tenk på en sort som  mandelpoteter. De kan sammenlignes med marris otter, som er en sort som gir mer karakter til smaken enn de fleste andre sorter. De aller fleste sortene, og det aller største volumet, er imidlertid nøytrale sorter som gir lite variasjon i sluttproduktet.

den norske plantesortslista finner du 35 byggsorter som dyrkes bare i Norge, men ingen av dem er spesielt egnet for malting.

Tilbake
Topp