Forslag til hvordan humle jeg kan tilsette her?

Driver å lager en haug single hop and single malt pale ales.

I mitt første forsøk lagde jeg en smash apa med citra. Synes denne ble fantastisk god, og vender meg da til dere for å "forbedre" denne mens jeg fortsetter å lage smaksprøver.

Forrige oppskrift så slik ut :

23L
OG : 1.053
5kg pale malt
15g Citra 12% @ 60 min
25g Citra @ 15 min
25g Citra @ 0 min
40g Citra @ Dry hop fra dag 5

Så hva burde jeg endre tilsette? Vet at dette er ett spørsmål om personlig smak, men hva gir meg noe i samme gaten med litt mer "dybde"?


Ellers mottas generelle råd o.l også med takk!
 
Jeg har tørrhumlet en Pale Ale med 100 gram Amarillo.
Den ble fin synes jeg. Kunne kanskje brukt 120-140 g og .
 
Såpass ja, synes det ble rimelig heftig med 40g citra jeg :p

Tenkte å ta denne og gjøre den litt mer typeriktig og teste med litt forskjellig humle.

Er jeg helt på viddene her?
Har en del humle til råddighet, så hvis noe annet funker bedre speak up :)
Har blandt annet, nelson sauvin, mt hood, centennial, cascade,columbus, NB etc.

21L
OG : 1.051
4.3kg pale malt
0.15kg hvetemalt
0.05kg crystal 20L

20g Chinook @ 60 min (Har en del chinook, så tenkte å bruke litt her, skal vel ikke ha det store å sinpå smaksbildet?
10g Amarillo @ 10 min
10g Simcoe @ 10 min
10g Amarillo @ 0 min
10g Simcoe @ 0 min
10g Cita @ 0 min
20g Citra @ Tørrhumle
20g Amarillo @ Tørrhumle

Us-05

Ka du trur?
 
Jeg ville nok gått opp til 200g i kok, med fokus på sene tilsetninger og minst 100g tørrhumle. Men, smak og behag.
 
Ville nok ha økt mengden på de sene tilsetningene.
Kanskje kjørt 30-40g av hver av de tre humletypene på 15, 5 og 0 min.
 
Husk alltid å legge til de sene tilsetningene før du justerer med bitterhumla helt til slutt i bryggeprogrammet også.
 
Tusen takk for svar!

Jeg er fortsatt fersk, så bruker anledningen til å stille ett muligens dumt spørsmål :p
Hvis jeg tilsetter da la oss si 200g av nevnte humle i kok, og 100g til tørrhumling. Det vil jo da si at jeg bruker ca 85g mer humle til en 23l batch en hva en kinn vestkyst bruker totalt til en 25l batch?

Jeg forstår at forskjellen ligger i bitterheten, men hvordan vil dette påvirke smaksbildet?  Utrolig mye aroma/smak men mindre bittert regner jeg med?  Er det veldig merkbart om jeg f.eks tredobler de sene tilsetningene?
 
Det er merkbart. Du tilpasser bitterhumlen til ønsket IBU etter å ha gjort det. Ølet får masse god smak og aroma, men bitterheten du selv ønsker. Det er ikke farlig å pøse på med humle i en god pale ale. Amarillo og Citra er også en killercombo, bruker gjerne også
Mosaic.

Tredoble denne gangen, og vær raus med tørrhumla så blir det nok godt.
 
Brygger nå, fått ordnet herms osv, så da får jeg testet flere ting på en gang. Flysparging, stegmesking og ny oppskrift gitt :)

25L
OG :1.055

5.5kg pale malt
0.25kg hvetemalt
0.1kg crystal 20

2g chinook på 60
26g cascade på 15
26g citra på 15
26g amarillo på 15
24g cascade på 0
24g amarillo på 0
24g citra på 0

34g amarillo fra dag 5
24g cascade fra dag 5
48g citra fra dag 5

Vasket safale 05, så satser vi på det beste :D
 
Er du en øl kjenner så kjør i vei med humle. Vis ikke så ta et steg om gangen,det er ikke altid mest mulig humle som er tingen.
 
Brygger nå, fått ordnet herms osv, så da får jeg testet flere ting på en gang. Flysparging, stegmesking og ny oppskrift gitt :)

25L
OG :1.055

5.5kg pale malt
0.25kg hvetemalt
0.1kg crystal 20

2g chinook på 60
26g cascade på 15
26g citra på 15
26g amarillo på 15
24g cascade på 0
24g amarillo på 0
24g citra på 0

34g amarillo fra dag 5
24g cascade fra dag 5
48g citra fra dag 5

Vasket safale 05, så satser vi på det beste :D
Korleis gjikk de med ølet. Vart de bra?
 
Tilbake
Topp