Forslag til oppskrift - all grain/brew in bag

Hei,

Nå tenkte jeg å bruke kvelden på å teste brew in bag metoden. http://www.beersmith.com/blog/2009/04/14/brew-in-a-bag-biab-all-grain-beer-brewing/
Har følgende ingredienser tilgjengelig:

East Kent Golding pellets Alfa 5,1%
Saaz pellets Alfa 2,7 %
Brewferm overgjær - Blanche
Carafa spesial typ 2 weyermann
Caramalt Thomas Fawcett
Pale ale malt - basismalt
(og noen hundre gram finsk rugmalt)

Satser på å få ca 16 - 17 liter vørter til gjæring.

Noen som har ideer til sammensetning av en oppskrift av dette? Liker godt humlet øl - gjerne med litt tørrhumling.
 
Skal vi se... Du har witbier-gjær samt malttyper som gjør det bra i engelsk ale. Det kan bli litt av et artig brygg!  ;D

Vel, du kan jo gjøre et forsøk uansett, øl vil det bli. Jeg ville gått for å bruke opp til 8% caramalt, og bruke litt av denne finske rugmalten (<5%). EKG til bittering, ikke for mye, kanskje 20 IBU, og litt Saaz til aroma. Gjæring ikke altfor varmt (mot skallebank), under 20 gr. OG på 1.045-1.055 og du får sikkert et godt sommerøl av ny type :)

Carafa ville jeg ikke brukt i dette tilfelle.

Du kan f eks bruke brewcalc.dk for å lage en oppskrift. Ifølge Beersmith sin nettside får man et utbytte på maks 70%, det må du huske å få justert også i beercalc.
 
Jeg viste ikke helt hvilken gjær det var før det kom. Har bestilt Safale 04 også- men den er ikke kommet enda, og jeg har sånn lyst t il å brygge at jeg må lage ett eller annet i helgen.
 
Wit gjær kan sikkert gi ett meget fint preg til ett forfriskende sommerbrygg :ilike:
Å er ellers enig med Eduard på oppskriften hær.
 
Brygget er ferdig karbonert på flaske nå. Tok en liten smak i går - og det smakte nokså spennende. Noe helt for seg selv.
Var kanskje litt for raus med humlen (tørrhumlet denne).
Får se hva et par uker på flaske gjør..
 
Tilbake
Topp