Første pils, litt søt.

Da har vi smakt på vår første pils (OG53, FG11) etter etter et par dager på corneliusfat. Den er meget lovende, faktisk bra, men litt søt. Jeg har mesket ale på 67 grader, og fikk tips om at pils bør meskes på 63 grader. Dette syntes jeg hørtes veldig lavt, og mesket derfor på 65 grader. Skulle vel gjort som tipset?

FG på 1011 virker da ok og skulle ikke direkte tilsi søtsmak. Har du lagret pilsen min en mnd på lav temp (1-3 grader)? Dette vil gi mer "lager" smak. Noe annet det kan være er vel diacetyl, enkelte gjærstammer krever diacetylrest for å unngå smørkaramell smak. Se anbefalingene for aktuelle gjærstamme du brukte.

Edvin V skrev:
Da har vi smakt på vår første pils (OG53, FG11) etter etter et par dager på Corneliusfat. Den er meget lovende, faktisk bra, men litt søt. Jeg har mesket ale på 67 grader, og fikk tips om at pils bør meskes på 63 grader. Dette syntes jeg hørtes veldig lavt, og mesket derfor på 65 grader. Skulle vel gjort som tipset?

Dette er et vanlig problem med brygging av pils, og kan være litt sammensatt; Tar for meg noen bryggetekniske områder som enkeltvis eller sammen forringer kvaliteten på pilsen:

1. Lite gjær, manglende gjærnæring, og dårlig oksygenering. Dette kan føre til at ølet blir fruktig. En gigantisk starter, gjærnæring, og lufting av vørter fikser som regel dette.

2. For kort koketid.  Dette fører til DMS, en mais lignende smak som kan oppleves søt. Bruker du pilsnermalt bør du koke i 90 minutt.

3. For høy OG. Pilsen vi kjøper i butikken i Norge har som regel OG på 1.043 og FG på 1.007. Øl med høyere OG og FG vil oppleves søtere. Alkoholinnholdet vil imidlertid være det samme som hvis OG var 1.047 og FG var 1.011.

4. Mesketemperatur og tid som du var inne på: Ved mesking på 65 grader og under ville jeg mesket i 90 minutt for å være sikker på at stivelsen/sukkeret er brutt tilstrekkelig ned til forgjærbart sukker.

5. Manglende diacetyl-rest: Temperaturen ble ikke økt et par grader mot slutten av gjæringsforløpet slik at gjæren fikk gjøre seg HELT ferdig. Dette er imidlertid ikke alltid nødvendig; Noen pilsnere gjærer fint ut av seg selv på konstant temp, bare de får tid på seg.

6. Ølet er grønnt: Derav navnet "lager". Gi ølet 3-4 uker på 2 grader før drikkingen starter.

Takker for informative svar, skal gjøre det riktigere neste gang. Slik ble det gjort:

1. 100 gram Saflager til 60 liter vørter, ingen gjærnæring, ca.20 minutters lufting med luftestein.
2. Koketid 75 min.
3. OG53. (Vi har en export klar for tapping med OG73).
4. 60 min. mesking på 65 grader.
5. Etter 20 dager ble temperaturen hevet til maks.15,5 grader i 2 dager.
6. Kun 4 dager på fat.

Tilbake
Topp