Fra vondt til bra under modning

Brygget en ale/ apa for en stund tilbake. Etter gjæring smakte ølet bra. Etter 5 dager på flaske prøvde vi en, og bemerket ikke noe galt. Men etter ca 10 dager fikk vi mistankeom at det var infisert eller oksidert, da det var en anelse sherry preg eller cideraktig bitterhet. Det var i allefall en meget kraftig " vinalkohol" smak. Vi tømte ut de to flaskene vi prøvde. Men i kveld etter vel 3uker lagring i kjøleskap, så er dette preget redusert til et minimum. Dvs vi har et øl som kan drikkes. Vi vet det ble et mye sterke øl en beregnet (8,3 etter flasking). Kan dette være normalt? Noen erfaringer med det samme? Kan ølet bli bedere ved enda noen ukers lagring?
 
Cherrysmak kan komme fra Acetaldehyde, forløperen til ethanol.

Årsakene til at acetaldehyde forblir med konsentrasjon godt over smaksgrensen kan være flere.

En av metodene for å redusere problemet er kaldlagring.
Dette er jo ut til å stemme med din erfaring.
 
Takk for nyttig svar aaamot.
Men om du skulle tippe hva dette kom seg av i mitt tilfelle, hva ville det være? Smakte brygget før flasking, og da merket jeg ikke noe. Det jeg bruker å gjøre etter endt gjæring er at jeg hever ølet overi i et rent kar, hvor jeg har tilsatt sukkerlake i bunnen, før jeg tapper det på flaske. Jeg tenker entent ble ikke dette karet eller hevert tilstrekkelig desinfisert. Ev var det en dumt å lage sukkerlake ved å koke opp vann i vannkoker og blande sukker i vannet i et desinifiser litersmål. Burde kanskje koke sukkerlaken noen minutter?
 
RobWegian skrev:
Takk for nyttig svar aaamot.
Men om du skulle tippe hva dette kom seg av i mitt tilfelle, hva ville det være? Smakte brygget før flasking, og da merket jeg ikke noe. Det jeg bruker å gjøre etter endt gjæring er at jeg hever ølet overi i et rent kar, hvor jeg har tilsatt sukkerlake i bunnen, før jeg tapper det på flaske. Jeg tenker entent ble ikke dette karet eller hevert tilstrekkelig desinfisert. Ev var det en dumt å lage sukkerlake ved å koke opp vann i vannkoker og blande sukker i vannet i et desinifiser litersmål. Burde kanskje koke sukkerlaken noen minutter?

Jeg har ikke særlig erfaring med ettergjæring på flaske, men har både kokt sukker i 20 minutter, og kun kjørt det noen runder i vannkokeren.
Kan ikke si jeg merket noen forskjell.

Øl er en kjemisk suppe. Det skjer reaksjoner og endringer hele tiden.
En del av disse sammenhengende er det heller ingen som har full oversikt over.
Gjærcellene driver med EKSTREMT mange ulike reaksjoner for å reprodusere og overleve.

Eneste jeg kan komme på, er dannelse av noe mer acetaldehyde under gjæring på flaske?
Slik at dette meldte seg som smak, hvorpå deretter har blitt redusert med kaldlagring.

Økning av noen utvalgte parameter har følgende innvirkning på ester- og fuselproduksjon

Økt OG = økt ester og fusel
Økt PH = økt fusel
Økt O2 = redusert ester, økt fusel
Økt Temperatur = økt ester og fusel
Økt Pitch rate = redusert ester, økt fusel


Ble OG og beregnet FG slik dere hadde beregnet?
Ble FG overraskende lavere etter karbonisering?
Ble det overkarbonisert?
 
Tilbake
Topp