Fylling av bryggerifat

Skal for første gang tappe brygg på nyanskaffet bryggerifat. Har skaffet noen 30L Ringnes fat, G-koblig og Co2 flaske m/regulator. Har 23L pils på gjæringsfat i kjølerom(8-10 grader) Og 23L IPA i gjæringsfat (ca.20 grader) Har vasket og desinfisert fatene og kjørt dette i alle slanger osv. Er det bare å tappe over med hevert, sette på ca. 1,5bar og rett på kjøla? Tenker og karbonere uten sukker, kun Co2.  Har en regulator tilsvarende den på bilde. Med "luftetapp". Er helt fersk her så trenger detaljer:)

Vedlegg

• 603_Co2_Regulator_med_to_nanumetere_1.jpg
    603_Co2_Regulator_med_to_nanumetere_1.jpg
    27 KB · Sett: 581
Du skal bare tappe over.

Med bare 23 liter i et 30 liters fat, så burde du prøve å redusere luftmengden i fatet. Dette er noe vanskelig med bryggerifat. Du kan evt presse ut desinfeksjonveska  med Co2. Du kan og fylle igjennom selve G-kobling, men du må da fjerne mottrykksventilen i fatkoblingen.

Ok, på min regulator er det en ring på ventilen som en kan dra i for å slippe ut trykk.  Har den noe hensikt å slippe ut trykk her 3-4  ganger etter fylling?  Når jeg har oppnådd ønsket mengde kullsyre så kan jeg bare fjerne gass og G-kobling fra fatet og la det stå med trykket som er i fatet? Tenker ift å kunne bruke gass/regulator/g-kobling til andre fat.
Takker for svar.

Se på fatkoblingen din. Er det ikke en gummiplugg i inngangen der du kobler på gass?

Skruv av gassnippel, den skal sitte under. Om du har en slik, så må du for å bytte ut luft med gass, fylle på CO₂, Stenge gass, løsne litt på inngangen på koblingen, da skal Gass/luft blanding strømme ut. Steng mutter, Åpen gass, og reppeter etter ønske. Jo flere ganger, jo større utskiftning av luft med gass.

Har du ikke en slik tilbakeslagsventil (mottrykksventil) l. Da åpner du bare på regulatoren som du snakket om.

Tilbakeslagsventil

erez

Tilbake
Topp