gammal gjær og starter

hei hopp!
Godt nyttår forresten!

Sitter her å planlegger brygging av en mild (etter å ha blitt inspirert av Gahr's artikkel).

Bestilte inn endel råvarer i god tid før jul, for da SKULLE det brygges både wit, old ale og trappist øl........
nå er d januar, inga brygging ble gjort                                (fekk itte lov ta kjerringa) :noway:

Spøk til side, skal brygge mild som sagt, helst på onsdag for da har je fri! 
ca 35 liter, Og 1040,

skal bruke en Wyeast 1968 London esb smackpack som er produsert den 4 okt 2010,
holder det å lage en stor starter (1,5 l) og sette den på rører'n imorra?
Blir dette nok gjær med en starter? evt hva skal je gjøre?

mvh ole

Ifølge mrmalty.com skal du nok opp i fem liter starter for å få et ideelt celleantall. Kanskje du skal vurdere å steppe opp et par ganger?

Je ser at je må sette meg i inn i mac-malty, men ser at tiden blir knapp hvis je skal brygge onsdag og skal lage flere startere, kanskje ta en tlf til ola på petit etter mer gjær er løsningen....

Det er også mulig å måle gjær som mengde slurry. Det er som regel mitt utgangspunkt når jeg begynner med ukjente gjærmengder, enten slant, gammel gjær eller noe annet rart.

Nå har jeg (vi) etterhvert brygget et eller annet sted mellom 80 og 90 batcher med øl, og med unntak av de få gangene vi har tatt sjansen på ei "latmannsbrygging" (dvs dumpet ny vørter rett oppå den gamle gjærkaka), så tror jeg knapt vi noen gang har vært oppe i de mengdene som mrmalty anbefaler.  Og med unntak av noen to batcher helt i begynnelsen og noen få sist sommer/høst, så har vi stort sett laget godt til veldig godt øl hver gang.  (de to første var laget med tørrgjær, de siste ble dårlige pga for dårlig reinhold)

Jeg sier ikke at kalkulatoren hans er feil - så langt derifra, men jeg påstår hardnakket at det er mulig å brygge øl med færre gjærceller enn mrmalty anbefaler.  Uten å ha tilgang til bøkene mine her jeg sitter, så mener jeg også å ha støtte i litteraturen for at det skal være mulig å få til godt øl også med mindre gjær.  Men selvsagt går det ei nedre grense et sted.  Mener at Ray Danels skrev noe om en "homebrew pitching rate" som et absolutt minimum, og den er 1/4 av det profesjonelle bryggerier tilstreber.

Dersom det er produksjonsdatoen (ikke best før?) som er 4 oktober, så skal gjæren, om den er oppbevart riktig, ha igjen ca 30% av opprinnelig gjærmengde - dvs nok til 1/3 batch  eller 8-9 liter av øl opptil OG 1050.  Med gjærnæring og nok oksygen skulle du kunne tredoble den mengden i en stor gjærstarter.  Så selv om matematikken ikke støtter meg så sier magefølelsen at en 1,5 liter starter til et såvidt svakt øl skulle kunne holde akkurat.   Men - om du vil være 101% sikker, så følger du JørnP sin anbefaling.  Selv hadde jeg nok tatt sjansen......enda en gang!

Set at jeg nok fremstår som mer katolsk enn paven i den første posten. Jeg tror jeg også ville tatt sjansen på å brygge såpass lett øl med bare å lage et par liter starter. Tror du kommer fint ut av det!

Apropos gammel gjær:
http://www.sanluisobispo.com/2011/01/18/1447061/poly-professor-brews-beer-with.html

Tilbake
Topp