Gift mann søker nye nipler

Lars

Norbrygg-medlem
For å kunne bytte ut slangene på mottrykksfylleren fra MoreBeer, trenger jeg 2 nye slangenipler: 1/4" utvendige gjenger til 3/8" slangenippel.

Tess hadde slike i syrefast stål, men til 266,- (+MVA?) per stk, Clas Ohlson hadde ikke, og etter hva jeg har sett på nett, har heller ikke Biltema eller Jula.
Noen som vet hvor jeg kan skaffe passende nipler i rustfritt/syrefast stål?
 
Hvis du er ute etter å øke hastigheten ville jeg ha lagt de kronene
i en Beergun. Jeg har fylt non tusen flasker med Morebeer sin fyller men
med Beergun fyller jeg nesten dobblet så fort og med mindre skum
og så godt som oxygenfritt. Med Beergun og luftdreven korker
fyller jeg et 50l fat på flasker på under en time.
 
Er det denne du har? http://morebeer.com/view_product/18279//Counter_Pressure_Bottle_Filler Er det problemer å finne slanger som passer uten ombygging? I så fall er vi også interesert i hvor man finner disse fittingene... Vi har også greid å ødelegge fjæra i sterkrens. Den er i alle fall ikke i syrefast. Bruker nå ei uoriginal som er litt for kraftig, så vi balansere helt på siste gjenge for å fylle. Noen som vet hvor man kan finne ei ny fjær?
 
Lars skrev:
Noen som vet hvor jeg kan skaffe passende nipler i rustfritt/syrefast stål?

Albert E. Olsen butikkene finnes i de største stedene i Norge (www.aeo.no). De har utrolig mye innen slanger (f.eks varmebestandige næringsmiddelgodkjente silikonslanger), slangedeler, og alt mulig annet slags verktøy og dippedutter til en billig pris.
(Eksempel på dippedutt: 0-2 bar gassregulator for under 300kr)
 
Lars skrev:
For å kunne bytte ut slangene på mottrykksfylleren fra MoreBeer, trenger jeg 2 nye slangenipler: 1/4" utvendige gjenger til 3/8" slangenippel.

Tess hadde slike i syrefast stål, men til 266,- (+MVA?) per stk, Clas Ohlson hadde ikke, og etter hva jeg har sett på nett, har heller ikke Biltema eller Jula.
Noen som vet hvor jeg kan skaffe passende nipler i rustfritt/syrefast stål?

Hvis du tar en tur til nærmeste rørleggergrossist kan det hende at de selger deg en nippel som ikke koster så mye. Tess sine priser er eks. mva.
Alternativt en rørlegger som er i godt humør?  :idea:
 
Skal ta en tur på Biltema og sjekke!

Det er den fylleren det linkes til, ja. Skulle endelig gyve løs og fylle noen kasser her, da jeg først oppdaget at det kom rust og irr ut av ventilen, som viste seg å være fjæra her også. MoreBeer Support er alltid (for det har blitt noen henvendelser de siste par årene) raske og hyggelige til å svare. Denne gangen tipset de meg om å gni inn ventilen i ufortynnet Star San, la den være noen minutter, og vaske det av. Det har jeg gjort, og skrubbet det jeg fikk til med børste, q-tips og mikrofiberklub, uten at jeg kom i mål.

Senere oppdaget jeg at det var ørsmå rester av (syrnet) øl inne i slangen, som jeg hadde skyllet godt i Star San etter bruk sist, muligens også lut først.

Selv om jeg kommer til å prøve å rengjøre den med lut, og desinfisere med Star San, hadde det vært veldig greit å bare bytte ut røret med ny slange når uhellet først er ute.

Synes ikke hastigheten er noe å si på, men har til nå hatt mer problemer enn glede av fylleren. Startet opp med at kuleventilen var lekk på gassiden.., noe jeg måtte diskutere litt (og prøve meg frem underveis i korrespondansen, de øyeblikkene jeg hadde tid), før jeg fikk ny. Får blåse støv av BeerGun hvis det ikke løser seg snart.

magnumhansen: Hvilken luftdreven korker har du?
 
Lars skrev:
magnumhansen: Hvilken luftdreven korker har du?

Zambelli Enotech srl
Via dell'Artigianato - Z.A.
36043 CAMISANO VICENTINO (VI) - ITALY
TEL + 39 0444/719402  FAX +39 0444/719423
E-MAIL aurora@zambellienotech.it
            info@zambellienotech.it
website: www.zambellienotech.it

Prøv Beergun med øllen på 0 grader og trykket på 1,2 bar:)
Da går det mye enklere og fortere enn mottrykksfylleren.
Og hvis du lar det skumme litt over før korking er all lufta borte.
 
Takker for svar!

De aktuelle slangeniplene var visst utgått fra butikken her, men det skulle være noen i hylla, noe som ikke stemte..

Skal prøve Albert Olsen i morgen, det kan nok være et godt tips.

magnumhansen: Oj, der var det mye kjekt utstyr for små bryggeri! Hvilken av korkerne har du? Den må ha kostet litt..?
 
Albert Olsen hadde ikke, men sendte meg litt ned i gata, hvor GS Hydro kunne hjelpe meg med 4stk rustfri slangenipler og 6m 1/4" slange til 170,-! :skitbra:
 
Lars skrev:
Albert Olsen hadde ikke, men sendte meg litt ned i gata, hvor GS Hydro kunne hjelpe meg med 4stk rustfri slangenipler og 6m 1/4" slange til 170,-! :skitbra:

Var du på GS Hydro i Fossegrenda?

Jeg er på jakt etter noen nipler med 7/16" UNF gjenger i den ene enden, og en nippel som passer til 5/16" CO2 slange i den andre enden. Frykter for at dette er litt spesielle greier å få tak i.

Prøver å lage meg en hurtigkobling for kegeratoren, og det er ikke bare bare når jeg bruker en fin miks av amerikanske og europeiske standarder :p
 
Tilbake
Topp