gjær

Hvorfor er det det ? Jeg vurderte en stund i dag å blande en US-05 og WLP001, men endte opp med å ikke gjøre det.

Å blande gjær kan være litt risky. Du kan feks ende med å få ekstremt tørt øl i og med at hver gjærtype kan være spesialister på hvert sitt felt. (Dette leste jeg i How To Brew, tror jeg.)

Så klart kan man blande gjær. Spørs bare om det er hensiktsmessig ift ølet du vil ha til slutt. Det må du nesten vurdere sjøl. Wlp400 + us-05 gir vel fruktighet som wittgjæra, kanskje noe mindre, og tørrhet som den med best utgjæring.

Så klart kan man blande gjær. Spørs bare om det er hensiktsmessig ift ølet du vil ha til slutt. Det må du nesten vurdere sjøl. Wlp400 + us-05 gir vel fruktighet som wittgjæra, kanskje noe mindre, og tørrhet som den med best utgjæring.

Poenget mitt, og jeg har ingen nøyaktig vitenskapelig kilde på det, er at de ulike gjærene kan gjære ulike typer sukker. Så man kan få *enda* tørrere øl. Men jeg kan ikke finne referansen på det nå. Det var nok ikke How To Brew. Så jeg tror jeg trekker det tilbake.

Denne artikkelen av White er nok mer autorativ: http://www.whitelabs.com/content/using-multiple-yeast-strains

Skjønner hva du mener, men vet ikke om det ut gjør så mye i praksis. De fleste saccaromyces gjærer vel bortimot det samme (opp til maltotriose?). Blander man inn WY3711 og brett blir det andre saker.

Hovedårsaken til forskjellig utgjæring med forskjellige saccaromyces er vel pga flokkulering?

Hovedårsaken til forskjellig utgjæring med forskjellige saccaromyces er vel pga flokkulering?

Dette har jeg lurt på i lang tid. I boken "Yeast" av White og Zainasheff antydes dette, men det står ikke noe mer eksplisitt. Om det er slik, betyr det at om man gjærer med WLP002 kan man få et tørrere øl ved å få gjæren i suspensjon igjen. Jeg mener selv at jeg opplever dette ufrifillig når jeg bruker WLP002 og tilsvarende. Etter flasking blir ølet overkarbonert og tørt etter et par uker, men uten usmak ellers.

En bedre "blandingsstrategi" må være å først bruke WLP400 og tørre den videre ut med US-05 hvis nødvendig

Selvsagt kan man blande gjær. Men flokkuleringen er ofte forskjellig fra gjærtype til gjærtype ,og det er ikke så lett å si hvordan dette vil gi seg utslag i en blanding. Det som imidlertidutgjør den viktigste forskjellen i utgjæring er gjærens evne til å bryte ned maltotriose, ikke selve flokkuleringsevnen.

Tilbake
Topp