Gjærbank forslag til 3 stammer

TandTor

Norbrygg-medlem
Tenkte jeg skulle etablere en gjærbank på 3 typer som burde dekke 70-80% av behovet (ikke lager gjær). Har allerede WLP 023 på glycerol i fryseren, og tenkte å legge til to andre stammer. Spørsmålet er hvilke? Gjæren bør være anvendbar til ulike stiler samt tåle litt juling :). Hva tror dere om følgende plan:

WLP 023: Burde kunne dekke det meste av britisk og skotsk (Alternativ er wlp 028)
WLP001: Blondes, pale ale, AIPA osv (Alternativ WLP051)
WLP530: Alt av belgisk

Andre forslag?
 
WLP001 vil være en sikker vinner iallefall. Kanskje også en lager-gjær? (evt. gjære WLP001 på 12 grader til en fake lager)
 
Det kommer jo litt an på hva du vil brygge. Er du fryktelig glad i Hefewizen, for eksempel, så har jo utvalget ditt et klart hull.

Jeg er, i utgangspunktet, en stor tilhenger av Chico-gjæren, men synes det er bortkastet å bruke jobb i en gjærbank med å holde den i live. Like gjerne som WLP001/Wyeast 1056, så bruker jeg US-05 fra pose hver gang. Billig, enkelt og bra. Da ville jeg heller vurdert å ha en amerikansk med litt andre egenskaper, og som ikke er like tilgjengelig, i en gjærbank. ECY10 Old Newark (Ballantine), Wyeast 1056 Danny's Favorite eller WLP090 San Diego Super.

På engelsk-gjæren ville jeg kanskje sett etter noe lignende, men begge du nevner er jo gode alternativer.
 
For min del blir det nok mye engelsk. Når det gjelder IPA, er jeg helfrelst på Vestkyst med WLP013 - synes det slår alt annet jeg har smakt. Ellers har jeg en Irish Red gående nå med WLP028, og det både lukter og smaker fantastisk så langt - veldig reint. Ølet må jo bli ferdig først, men hvis det blir så bra som det tegner, kan jeg tenke meg å satse mye på WLP028, ved siden av 013.

Ellers kan det godt bli en god del hveteøl etter hvert. Vi er glad i det her i huset, særlig om sommeren. Så jeg får kanskje finne meg en gjær der. Forslag?
 
Tilbake
Topp